Gerardo Núñez & Ulf Wakenius: Logos

29. červenec 2016

Španělský kytarista Gerardo Núñez, který je považován za mistra stylu Nuevo Flamenco, tedy moderního flamenca, se v rámci projektu Logos rozhodl pro spolupráci se švédským jazzovým kytaristou Ulfem Wakeniem. Multižánrový dialog obou protagonistů doplňuje perkusista Ángel „Cepillo“ Sánchez a zpěvák Cancun, tleskotem a pokřiky, tedy flamencovými palmas a jaleos, burcují Carmen Cortés a Isabel Núñez.

Nuevo Flamenco se od toho tradičního liší především zapojením hudební fúze. Jazz, rumba, bossa nova, rock, kubánský swing, tango, salsa i blues se stávají nedílnou součástí finálního hudebního projevu a španělský kytarista Gerardo Núñez, přirozený následovník zesnulého Paca de Lucii, těchto podnětů využívá beze zbytku. Núñez se na pódiu poprvé střetl se švédským kytaristou Ulfem Wakeniem na koncertě „Jazz at Berlin Philharmonic“ v říjnu 2014 a vzájemná spolupráce umělců nasměrovala Núñezův dlouhodobý flamencový projekt Jazzpaña jiným směrem.

Núñez otevírá dveře jazzu a popu, využívá dřívějších etap s Placidem Domingem, Juliem Iglesiasem či basistou Johnem Patituccim. Wakenius své zázemí budoval především na americké jazzové tradici a přináší tak ozvuky spolupráce s Rayem Brownem či Oscarem Petersonem, nevyhýbá se ani severskému jazzovému odkazu.

Výsledkem je směsice charakterizovaná třeba i samotnými názvy skladeb: Habana, Mirlo – tedy Kos, Philia - jedno ze čtyř řeckých pojmenování lásky, Orfeo.

Pásmo Logos, ať již si pod tímto řeckým jménem vybavíme pojmy jako Základ, Slovo, Řeč, Důvod, Očekávání či Názor, nám dává možnost zaposlouchat se do světa stvořeného konverzací kytaristů využívajících velmi odlišný hudební slovník. Gerardo Núñez svojí hbitostí, tempem a temperamentem převážně určuje směr rozhovoru, Ulf Wakenius jej rozšiřuje, třeba svojí průzračnou uvážlivou zadumaností. Hudební názor Logos je překvapivý, ale je zcela právoplatný. A pevný.

autor: Martin Starý
Spustit audio