Jukka Perko Avara: Invisible Man

5. srpen 2016

Do severské jazzové špičky rozhodně patří finský saxofonista Jukka Perko. V současné době téměř padesátiletého rodáka z finského Huittinenu, jehož hudební kariéra se utvářela na jazzové katedře Sibeliovy akademie v Helsinkách, si svého času vybral ke spolupráci i legendární Thelonius Monk.

Na albu Invisible Man - Neviditelný muž trio jménem Avara dále tvoří akustický kytarista Teemu Viinikainen a elektrický kytarista Jarmo Saari.

Finský soprán a tenorsaxofonista Jukka Perko se poprvé představil širšímu jazzovému publiku ve svých osmnácti letech, a to v roce 1986 na jazzovém festivalu v Pori, to už však měl za sebou spolupráci s Theloniem Monkem. Následující rok vystupoval s big bandem Dizziho Gillespieho, své první kvarteto založil v roce 1988, své první album jako leader, Portrait by Heart – Portrét srdcem, vydal o rok později. Kořeny jeho hudby se dají vystopovat v bebopové a hardbopové tradici, kterou zdárně rozvíjel například s Redem Rodneym, McCoy Tynerem či Niels-Henningem Ørstedem Pedersenem, ale také ve free jazzu 70. let, tradičním finském folku a také v hymnické tvorbě a tangu OlavihoVirty.

03680526.jpeg

Nemluvě o velmi silné položce moderní klasické hudby. Dosti pozoruhodná směsice, stejně tak jako složení tria Avara, které na albu Invisible Man, Neviditelný muž, tvoří akustický kytarista Teemu Viinikainen a elektrický kytarista Jarmo Saari. Perko přistupuje k hudbě od počátku, od ticha a sám charakterizuje svou tvorbu jako balancování mezi perfekcionismem a neukončeností.

A tak tak tomu opravdu je, jak nám dokumentují i úvodní tři skladby alba: titulní Invisible Man, Tears in Heaven – Slzy v nebi a He Left the Road – Opustil cestu. Perko si pohrává finálním dozněním skladeb, tóny se vynořují jakoby odnikud, potenciál je naznačen, črta zůstává črtou, avšak v jakémsi až minimalistickém ztvárnění jsou skladby, ač zdají se býti nedokončeny, svébytnými hudebními střípky.

Druhá polovina alba Invisible Man saxofonisty Jukka Perky je žánrově hutnější a velmi rozličné hudební zázemí členů tria se přetavuje do projevu silně rezonujícího s tvorbou norského saxofonisty Jana Garbarka a chvilkami třeba i kytaristy Pata Methenyho. Více prostoru dostává elektrická kytara Jarma Saariho, líbezná hymnická atmosféra se zintenzivňuje, projev je sice nadále převážně lehoučký, líbezný, vláčný a chvilkami i rozverný, škála hudebního materiálu se však rozšiřuje především směrem k robustnosti a stává se komplexnější a barevnější. Elegance a grácie jsou slova, která se mi při poslechu hudby Jukka Perky neodbytně derou do úst. O tom, že album Avara si najde své příznivce preferující všechna myslitelná hudební zákoutí, jistě není sporu, ostatně ne náhodou si Jukku Perka nasmlouvaly takové labely jako Blue Note, Sony-BMG či Act Music, v jehož edici album Invisible Man právě vychází.

03680527.jpeg

V dnešní Mozaice například uslyšíte skladby: Tears in Heaven, Nameless Angel, Awakening, Don't Give Up.

autor: Martin Starý
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.