Saxofonista Ben Wendel a jeho běsnící chaos v klidu
Pravděpodobně tím nejosobitějším zakládajícím členem americké kapely Kneebody se počátkem tisíciletí stal saxofonista a fagotista Ben Wendel.
Jazzové posluchačstvo kapelu přijalo velmi vřele, neboť té se podařilo prokombinovat všechny možné, ve své době již prověřené, avšak stále progresivní jazzové prvky. Klávesy (zahrnující tradiční Fender Rhodes a klavinet Wurlitzer) nás v propojení s dechy vaří přímo v kotlíku Bitches Brew – proslulého Čubčího lektvaru. Jazzrockové vypalovačky s příměsí funku nejsou výjimkou, elektrifikované bicí oplývají rozličnými odstíny. Wendelovy skladby Break Me a The Comedian toto pojetí výstižně ilustrují.
Kvinteto Kneebody vydalo své debutové, stejnojmenné album v roce 2005 na labelu Greenleaf, který založil a dodnes vede avantgardní jazzový trumpetista Dave Douglas. O dva roky později vydala kapela album Low Electric Worker, na kterém pokračuje ve své průzkumnické jazz-rock-funkové pouti. Dá se říci, že saxofonista Ben Wendel již v této době navíc začíná určitou měrou pracovat na formě dueta, v čemž během let nepolevil a což se v současné době promítá do jeho spolupráce se saxofonistou Joshuou Redmanem a bubeníkem Ericem Harlandem.
Pozorný posluchač výrazná duetová schémata nalezne ve skladbách Blue, Yellow, White – Modrá, Žlutá, Bílá a Dr. Beauchef, Penguin Dentist – Doktor Beauchef, zubař tučňáků. V rámci hudebního dialogu se ocitneme na jazzrockovém univerzálním tržišti, na kterém se všichni jako o život snaží vše prodat jakýmikoli prostředky, avšak vyústění tohoto běsnícího chaosu je až překvapivě klidné.
Saxofonista Ben Wendel přivede své kvarteto na pódium pražského Jazz Dockuv rámci cyklu Jazz of Four Continents 23. února. Vystoupí pianista Shai Maestro, basista Harish Raghavan a bubeník Nate Wood.
Ben Wendel přetavil péči o své vlastní post bopové kvarteto v loňské album What We Bring – Co přinášíme. A přináší toho opravdu hodně. Nenásilný odkaz na všechny jazzové vzory, jakýsi lexikon jazzového vývoje a navíc náčrt budoucích možností. Například skladbou Amian, podvědomou kompoziční reakcí na Naimu Johna Coltrana, s efemérní melodickou linkou vznášející se nad konstantní basovou linkou s neustále se měnící akordickou strukturou a předkládající nespočetné množství nálad, barev, výkladů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.