Trio Vein v AghaRTA Jazz Clubu

24. leden 2017

Švýcarské klavírní trio Vein (Žíla) produkuje hudbu, která stojí na křižovatce free jazzu a prokomponovaných jazzových standardů. Může se pyšnit velkou dávkou energie, kterou však zprostředkovává zejména svým projevem plným lehkosti a citlivosti.

Trio, které občasně spolupracuje s jazzovými velikány, jakým je například saxofonista Dave Liebman, se tuzemským jazzovým fanouškům představí na pódiu pražského AghaArta Jazz Clubu v pátek a v sobotu, 27. a 28. ledna, vždy od jednadvacáté hodiny.

„Klavírním“ triem je švýcarské seskupení Vein – Žíla pouze podle klasického zařazení. Basista Thomas Lähns a dvojčata Arbenzovi, klavírista Michael a a bubeník Florian, totiž tvoří zcela rovnocennou trojici, jež jednoho vůdce nemá. Ačkoli se dá poznamenat, že o převážnou část repertoáru se starají oba sourozenci. A pro úvod zdůrazňujeme, že trio předkládá jazz velmi kontroverzní, jak to dokládají třeba i samotné názvy kompozic.

03787239.jpeg

Trio Vein, jako řada jiných, zatím ne světově proslulých formací, příležitostně spolupracuje s jazzovými mistry. V tomto konkrétním případě jde o amerického saxofonistu Dava Liebmana, který s triem natočil album Jazz Talks – Jazzové povídání. Na něm najdeme tři krátké kompozice nazvané Small Talks, tedy Krátká povídání, během nichž se nám jednotliví členové tria představí jeden po druhém: kontrabas, piano a bicí.

03787238.jpeg

Basilejské trio Vein mistrně rozkládá základní témata, abstrahuje je a rytmicky zcela odlišně je opět skládá dohromady. Na jedné straně se obrací k tradici, na straně druhé jazzové kořeny výrazně podkopává. A to především anarchisticky laděnou improvizací a zásadním odklonem od ztuhlosti komorních šablon. Trio Vein čerpá především ze swingu a bebopu a svými původními kompozicemi často evokuje zažité jazzové standardy. A v některých případech se ocitneme i v samotném středu standardů, aniž bychom si toho byli vědomi.

autor: Martin Starý
Spustit audio