„Händelovou hudbou si žádný zpěvák nemůže ublížit.“ Ann Hallenberg s Collegiem 1704 v Rudolfinu

15. prosinec 2015

Tradiční vánoční koncert uspořádá 15. prosince ansámbl Collegium 1704. Ve Dvořákově síni Rudolfina představí pod vedením dirigenta Václava Lukse dvě skladby reflektující nejničivější evropská zemětřesení 18. století - kantátu Donna, che in ciel Georga Friedricha Händela a oratorium Die Donnerode Georga Philippa Telemanna. V obou se představí švédská mezzosopranistka Ann Hallenberg.

Pěvkyně, která pravidelně vystupuje na nejprestižnějších operních scénách světa, se v Praze představí vůbec poprvé. Ann Hallenberg bude zpívat hudbu Georga Friedricha Händela, která stojí na počátku jeho „italského období“. Na otázku, jaký Händel, z hlediska uměleckého, kompozičního, se v této skladbě manifestuje a co nového z hlediska struktury a formy v této skladbě přináší, Ann Hallenberg odpovídá: „Upřímně - zpívat Händelovu ranou hudbu je jedno velké dobrodružství. Händel je v ní naprosto svobodný, možná až bezstarostný. Nenásleduje v ní žádné vzory ani pravidla, ale dělá si doslova, co chce. Často si při studiu jeho raných skladeb říkám – kde se vzalo tohle? Myslím si, že jeho hudba je originální a velice vynalézavá. A to lze velice jednoduše vyčíst nejen ze způsobu, jakým vede lidský hlas, ale i jakým píše pro orchestr.

Händel v této skladbě sice vychází z historické události, ale zemětřesení je pro něj „jen“ vnějším obrazem a symbolem, kterého užívá pro vykreslení dějů souvisejících s dějinami spásy. O čem především Händel v této kantátě vypovídá a jaké poselství v ní přináší? Rozhodně se jedná o hluboce duchovní skladbu, zároveň ale o kompozici výsostně operní. Z tohoto hlediska je to velice zajímavý, snad až divoký mix. Händel v této skladbě otevírá téma prvotního hříchu, věčného boje dobra se zlem o lidskou duši i konečného vykoupení člověka skrze Boha. Je to dílo plné biblických paralel, které promlouvají jazykem metafor a symbolů. Je velice zajímavé stát se součástí, prostředníkem takového díla.

03531430.jpeg

Jedná se o skladbu starou více než 300 let. Vnímáte v ní přesto nějaký aktuální apel, aktuální sdělení a významy, které by se daly stáhnout na náš dnešní svět? Podle mého názoru je každé skutečné umělecké dílo plné paralel, které mohou rezonovat s lidmi různé doby. Lidstvo se v této chvíli rozhodně nachází v určitém bodu zlomu. Myslím, že skutečně máme o čem přemýšlet a hodně věcí bychom měli změnit. Dalo by se říci, že naše doba je takovým malým zemětřesením. Takže když se ptáte, zda je toto Händelovo dílo aktuální i dnes, pak musím odpovědět ano.

Händel je jedním z Vašich kmenových skladatelů – v jeho operách vystupujete na nejprestižnějších evropských scénách a vaše nahrávky Händelova oratorního repertoáru vzbuzují zaslouženou pozornost u kritiky i obecenstva. Čím je vám Händel tak blízký? Já na Händelovi miluji především jednu věc – jeho lidskost. Mám pocit, jako by hudbu psal a vnímal z lidské perspektivy. Jeho hudba je stejně úžasná jako hudba Bachova, která je ale často mimo lidskou dimenzi, jakoby přicházela odněkud shora. Händelova hudba prýští přímo z lidského srdce. Händel si k vám dokáže velice jednoduše najít cestu a bezprostředně se vás dotknout silou a opravdovostí svých emocí – ať už jde o radost nebo bolest. Z technického hlediska jde o neuvěřitelně zdravé zpívání. Händel byl mistr vokální hudby, mistrem lidského hlasu. Jeho hudbou si žádný zpěvák nemůže ublížit.

Kteří další autoři jsou pro vás v oblasti operního repertoáru stěžejní? Se kterými skladateli a díly jste navázala obzvlášť blízký vztah? U kterých z nich se dá hovořit o osobním, intimním spojení? Musím říct, že extrémní radost nacházím v nalézání a studiu autorů, kteří kdysi patřili k velkým mužům své doby, ale dnes jsou z nepochopitelných důvodů zapomenuti. Kdo dnes studuje a uvádí hudbu Torriniho, Orlandiniho, Verraginiho? Nikdo… A přesto je to neuvěřitelně nádherná hudba, která má co říci. Každý raději řekne – uvedeme raději Vivaldiho. Nic proti Vivaldimu, ale na světě je ještě tolik krásné a nepoznané hudby!

V průběhu kariéry jste spolupracovala s řadou významných dirigentů a dnes už ikonických postav staré hudby. Jmenujme například Williama Christieho, Johna Eliota Gardinera, Nikolause Harnoncourta nebo Philippa Herrewegha. Kdo vlastně utvářel váš pohled a názor na interpretaci staré hudby? Musím říct, že nejvíce jsem se naučila od Christopha Roussetta a Alaina Curtise, který bohužel letos v létě zemřel. Jako pro mladou zpěvačku pro mě bylo určující a naprosto nedostižné být ve svých začátcích v kontaktu s někým tak zkušeným a vzdělaným, jako byl on. Spolupráce s Christiem, Gardinerem a Harnoncourtem byla úžasná, přestože jsem s nimi nespolupracovala zase tak mnoho. Každý z nich měl jasnou vizi a cílevědomě si šel svou cestou. Od každého z nich jsem si vzala něco jiného.

03531429.jpeg

Jak se těšíte na pražské vystoupení s Collegium 1704 a co od něj očekáváte? Jsem nadšená, protože tento ansámbl má v mezinárodním kontextu velice dobré renomé. Mezi mladými soubory staré hudby je to vycházející hvězda (shooting star). Tento orchestr má skvělý zvuk i šikovného dirigenta. Do této spolupráce jdu tedy s velkými nadějemi a jednoduše řečeno – mám z ní radost.

Spustit audio