Julie Ležněvová na festivalu Opera apriori; sovětský sport na moskevských výstavách u příležitosti olympiády

17. únor 2014

Tento týden v Moskvě začíná festival Opera Apriori; měl by publikum seznámit jednak s novinkami ze světa současné opery, jednak s recitály hvězd, jako je Jonas Kaufman, Stéphanie d´Oustrac a Sumi Čo. Informuje Jana Klusáková.

Obecenstvo se láká na světovou premiéru opery Alexeje Kurbatova Černý mnich (podle často dramatizované povídky Antona P.Čechova), a na koncertní provedení opery Bély Bartóka Zámek vévody Modrovouse s maďarskými sólisty v hlavních rolích. Festival zahájí koncert čtyřiadvacetileté půvabné ruské sopranistky Julie Ležněvové, jejíž kariéra na západních scénách probíhá nečekaně strmě, říká se jí "druhá Cecilia Bartoli". Své vystoupení nazvala Od baroka po Mozarta.

Na programu je Handel, Vivaldi, Haydn a na závěr moteto Exsultate - složil je šestnáctiletý Mozart v Miláně. Sólistka dodává: „Rádi bychom představili důležitou etapu z dějin hudby, přibližně od roku 1720 do roku 1770. Tehdy docházelo k střídání epoch: baroko ustupovalo prostor rokoku, na dveře klepal vídeňský klasicismus. Rozkvétalo interpretační umění a objevili se velcí kastráti Farinelli, Kafarelli a Rauzzini – to pro něho napsal Mozart moteto, které provedeme. V téže době se zrodily vokální školy a samozřejmě i skvělé pěvecké skladby. Jsem šťastná, že mohu s tímto repertoárem vystoupit v rodné Moskvě ve Velkém sále konzervatoře,“ uzavřela sopranistka Julia Ležněvová.

Rudý maršál na lyžích

Pokud se vydáte do Moskvy na zmíněný operní festival, denní čas můžete strávit na několika výstavách, uspořádaných u příležitosti sočinské zimní olympiády. Ta v Ústavu ruského realistického umění se jmenuje „Krása úspěchu – sovětský sport“ – je to rozšířená varianta expozice, kterou Ústav předvedl v prosinci v Londýně. Návštěvníci (ti dříve narození) si připomenou velkoobrazy, jako je Vodní svátek od Georgije Nisského (s těžebními věžemi a plachetnicemi na pozadí oblačného nebe), dále obrazy různých stadionů i kamsi se řítících lyžařů; nechybí ani roztomilý Gryzlovův „Fotbal v Antarktidě ve společnosti tučňáků“ či portrét od jednoho z vedoucích socialistických realistů Isaaka Brodského „Procházka Klimenta Vorošilova na lyžích“ – Vorošilov, zvaný rudý maršál, oblíbenec Leniny i Stalina, organizoval ve třicátých letech čistky v armádě, během nichž byla na základě vykonstruovaných soudních procesů vyvražděna většina důstojnického sboru. Na výstavě Krása úspěchu – sovětský sport najdete práce nejrůznějších výtvarníků, jak referuje Darja Kurďjukovová v deníku Nězavisimaja gazeta: živých i mrtvých, včetně opatrných experimentátorů a humoristů. Jedinou podmínkou kurátorek byl realismus díla. Tomu odpovídá i práce Dmitrije Vrubela a Viktorie Timofejevové z roku 2000. Portrét Vladimira Putina, sedícího v kimonu na zemi, se jmenuje „Genij dzjudo“ (Génius džuda).

Další moskevské výstavy na sportovní téma se nazývají: Sportkult (tj. Sportovní kultura), Moskva a sport, Rusko na olympiádách, Soči z druhé strany, Olympijské hry pohledem času, a ta největší, v centrální výstavní síni Manéž probíhá do druhého března letošního roku pod názvem Sezóna vítězství (množné číslo) s vykřičníkem na konci.

autoři: jak , Karel Kratochvíl
Spustit audio