Live in HD: Jolanta, Modrovousův hrad a Nadja Michael ve vaně

13. únor 2015

Další přímý přenos z Metropolitní opery do našich kin, v sobotu 14. února, kombinuje dvě zřídka uváděná díla se zvláštními ženskými osudy: Jolantu Petra Iljiče Čajkovského o slepé dívce, které se skrze lásku podaří navrátit zrak; a Modrovousův hrad Bély Bartóka, symbolickou scénickou baladu podle tajuplné pověsti o trýznivé temnotě a bolestné osamocenosti.

Hlavní ženskou postavu Modrovousova hradu, Judith, vytvořila německá sopranistka Nadja Michael, která pravidelně vystupuje na nejprestižnějších operních scénách včetně Vídeňské státní opery, londýnské Královské opery, milánské La Scaly.

Rozhovor s Nadjou Michael:

Máte ve svém repertoáru řadu rolí temných žen, které provokují, které se vymykají obvyklému lidskému morálnímu řádu - Verdiho Lady Macbeth, Mayrovu i Cherubiniho Medeu, Janáčkovu Emilia Marty, Strausovu Salome, ale i Saint-Saensovu Dalila - a nyní Bartókovu Judith děsivého Modrovousova hradu, v němž musí odemknout sedm zamčených dveří, aby poznala nejtemnější tajemství svého manžela. Jak přistupujete k interpretaci takových mimořádných postav? Musím se naučit mít ráda každou takovou postavu, vklouznout do ní, přijmout její jednání ne jako nerozumné, ale skrze naléhavost potřeb takového člověka, ke kterým ho dovedl předchozí vývoj. Naprosto věřím, že nikdo se nenarodí jako špatný, zlý, takže když musím jako sólistka vyjádřit takové role, snažím se je stavět na empatii a prostřednictvím této empatie pochopit jejich životní cestu.

Máte na repertoáru také Janáčkovy opery, po Varvaře, kterou jste vytvořila v inscenacích Káti Kabanové v Mnichově a v Covent Garden, nyní nově i Emilii Marty v Bavorské státní opeře. Jak jste zvládala češtinu?Hned na začátku své kariéry jsem zpívala Varvaru v nádherné inscenaci Káti Kabanové. Musela jsem projít mnoha zkouškami a měla mnoho koučů. Také jsem chodila na hodiny češtiny, abych pochopila strukturu, gramatiku a základní pravidla jazyka. A pak se během zkoušek dostaví takový zvláštní pocit, že rozumím jazyku, i když jím nejsem schopna mluvit.

Čím to je, že se dnes ve světě tak často uvádějí Janáčkovy opery?Stejně jako u Bartóka, je i Janáček hudba naší současnosti, vyjadřuje přímo naše dnešní chápání emocí. Příběhy jsou ovlivněny velkými archetypálními otázkami, jako třeba v Kátě Kabanové to je postavení žen ve společnosti. Totéž platí pro Emilii Marty. Je to věčná otázka o koloběhu života. Všichni sice víme, že život musí skončit, těžko to přijímáme ale stejně přemýšlíme, co by bylo kdyby... A je tam také otázka ženského stárnutí. Ta proměna mládí a krásy do stáří, co to znamená a co by se stalo, kdyby člověk mohl zůstat mladý. A co se týká hudby, ta Janáčkova je snad nejbohatší, kterou znám. Janáček má velmi specifický hudební jazyk, z mého hlediska se v ní mísí moravský folklór s pozdně romantickou vrstvou.

Jak je dnes důležitý pro operního sólistu jeho zjev, jak vypadá?Jsme zaměřeni hodně vizuálně. Jsme ovlivněni reklamou, filmy, divadlem... Vzhled je důležitý. Nejen na divadle, ale i v životě. Chceme, abychom měli pocit, že nás naše okolí vnímá dobře. Takové je normální lidské chování. Pokud jde o vzhled na jevišti v opeře - ano, dnešní doba je hodně vizuální, ale když vás emočně strhne hudba, lidský hlas, tak na vnější podobu zapomenete.

Někteří režiséři dnes i v opeře chtějí, aby se sólisté svlékli. Jaký je váš názor na nahotu na jevišti?Často se mě na to ptali, hlavně v souvislosti se Salome. Nikdy jsem nevstoupila na jeviště nahá. V Modrovousově hradu jsem v jednu chvíli skoro nahá. Ta scéna se odehrává v koupelně, jsem ve vaně, v dýmu, je to dráždivé, tajemné, nejasné, zda jsem nebo nejsem nahá, je to velmi krátká chvíle, která ovšem dává smysl. Nahota na jevišti je ovšem velmi osobní otázka. Podle mého názoru, pokud to vysloveně dává v dané opeře nebo v dané inscenaci smysl, myslím tím smysl pro mě, a vede to k podstatě, jsem schopna to akceptovat. Ale když jako divák vidím na jevišti nahotu jen pro nahotu, to neuznávám a odmítám takto vystupovat. Jsem přesvědčena, že máme jiné způsoby, jak předvádět vnitřní hnutí.

03314939.jpeg
Spustit audio