Písně nejsou jen štěbetání koloratur, říká Plachetka o novém CD

5. prosinec 2014

Světově uznávaný český basbarytonista Adam Plachetka vydává dvě nová alba. Představuje na nich ryze český repertoár: písňové cykly Antonína Dvořáka a vybrané árie z oper Bedřicha Smetany.

Živou nahrávku Live natočil Plachetka letos v dubnu společně s Filharmonií Bohuslava Martinů a dirigentem Robertem Jindrou. Studiové album Songs, na kterém společně s britským klavíristou Garry Matthewmanem interpretuje Novořecké básně, Cigánské melodie a Biblické písně Antonína Dvořáka, natočil počátkem srpna v Českém rozhlase.

„K Dvořákovi mám velmi blízký vztah a z našich písňových autorů je asi nejznámější. Dramaturgii jsme ozvláštnili třemi Novořeckými básněmi, které se moc často neprovádí ani nenatáčí. Věřím, že do Biblických písní budu ještě nějakou dobu dozrávat, momentálně jsou pro mě nejzajímavější Cigánské písně,“ říká Adam Plachetka.

Největší úkol spatřuje autor nahrávky v interpretaci: „Písně většinou nejsou technicky tak náročné jako árie, ale o to víc je třeba do nich promítnout emoce – není to jen štěbetání koloratur a zpívání vysokých tónu, musíte posluchače zaujmout při velmi komorním projevu.“

Klavírní vs. orchestrální verze

Antonín Dvořák původně Biblické písně psal pro provádění s klavírem, později je přepracoval pro malý orchestr. Adam Plachetka natočil obě, chtěl dát posluchačům na výběr: „Písně s orchestrem jsou vždy okázalejší, ale zároveň barevnější. Zatímco studiová nahrávka s klavírem je velmi niterná.“

Smetana je Wagner se slovanským srdcem

Druhá půle CD Live zahrnuje slavné árie z oper Bedřicha Smetany. A to nejen kvůli tomu, že je Plachetkovi tento skladatel blízký: „Můj vztah ke Smetanovi je naprosto vřelý a mrzí mě, že v zahraničí ho málokdo zná. A když už, tak jako orchestrálního skladatele, z oper znají maximálně Prodanou nevěstu. Pro mě je Smetana Wagner se slovanským srdcem. Chtěl jsem jeho tvorbu představit v zahraničí, abych třeba někoho inspiroval k tomu, že ji zařadí do repertoáru.“

autoři: Karel Kratochvíl , Markéta Kaňková
Spustit audio