Češi v komiksu. Zásadní okamžiky dějin tužkou, tuší nebo štětcem jsou také galerií mladých výtvarníků

12. leden 2017

Klíčové události českých dějin z let 1918 až 1992 zachycuje série komiksů nazvaná Češi. Ambiciózní projekt začal spisovatel a historik Pavel Kosatík připravovat jako scénáře k televiznímu seriálu České století. Devítidílnou komiksovou sérii vytvořily na základě Kosatíkových scénářů přední osobnosti mladé generace českých ilustrátorů, grafiků a animátorů.

„Záměr byl, že každý vytvoří od začátku svou novou vizi, že se nebude ilustrovat televizní seriál,“ říká o vzniku komiksové série Pavel Kosatík. „Většina kreslířů, pokud vím, ten ´svůj´ díl nechtěla předem v televizi vidět a neviděla. Přišlo mně to zajímavé, to přenesení do úplně jiného média, k jinému typu publika.“

Sám Pavel Kosatík se nesnaží podle jeho slov, rekonstruovat historickou realitu nebo interpretovat dějiny. Jeho snahou je nabídnout působivý vhled do zákoutí určujících rozhovorů, do myšlení a emocionálních pochodů historických osobností: „To se vyvinulo při psaní těch scénářů. Možná, že na počátku jsme si představovali nějaké rekonstrukce, ale byla by velká škoda zůstat jenom u nich. Rovina filmu je jiná, má své drama i vnitřní logiku, takže ze všech faktů, které nastudujete, musíte vytvořit ještě něco jiného. Mně nejvíc záleželo na tom, aby se divák dostal do pozice těch aktérů děje, aby on sám se cílit být těmi postavami.“

Křest prvního dílu série Češi Pavel Kosatík a výtvarník Ticho 762

Co se v době mnichovské krize odehrávalo v myslích prezidenta Edvarda Beneše, plukovníka Emanuela Moravce nebo armádního generála Lva Prchala? Komiksový díl zachycující bouřlivé události roku 1938 přidělili editoři série mladé výtvarnici Štěpánce Jislové.

„Co se týče výběru, tak i kdybych tento scénář nedostala, stejně bych nejraději dělala právě tento díl,“ popisuje svůj vztah k tématu Štěpánka Jislová. „Pro mne samotnou je to nejdůležitější okamžik z dvacátého století a myslím, že se na tom ukázaly jak důsledky všech historických událostí z předešlých let, tak i národní povaha a jaký to mělo důsledek.

Komiks jako metafora rozpadu republikyProblém komiksu je podle výtvarnice fakt, že jde o statické médium: „Zatímco v televizním seriálu může herec chodit, gestikulovat, nebo může třeba v pozadí pršet, vždy se tam může něco hýbat, v komiksu to samozřejmě nejde, takže šlo o to, najít nějakou vizuální metaforu, která by čtenáře zaujala a se kterou by mohl pracovat dál.“

Klement Gottwald jako černokněžník obdařený magickou mocíTak vystupuje někdejší předseda vlády a československý prezident v komiksu z cyklu Češi, který zachycuje únorový puč komunistické strany z roku 1948. Autorem komiksu je výtvarník, grafik a animátor Karel Osoha: „Nejtěžší bylo zachytit podoby málo dokumentovaných osob, když to nebyli ti nejznámější jako Beneš nebo Gottwald, tak jejich podoba se hledala hůř.“

Co se dělo v politickém zákulisí a co předcházelo podpisu Moskevského protokolu - to v části komiksové série Češi zaměřené na rok 1968 zachytil výtvarník Karel Jerie

Svět knihy 2016 Pavel Kosatík a Karel Jerie k dílu Češi 1968

Výtvarník zpracoval drama sedmi dní mezi 20. a 27. srpnem 1968. Právě výběr tohoto roku ho velmi potěšil: „Je to pro mne zásadní období českých dějin. A navíc to byla velká výzva, jak ten díl pojmout, jak vymyslet klíč přístupu.“ Tím se výtvarníkovi nakonec stala podoba dinosaurů, kterou přidělil všem historickým osobám: „Ve skicách jsem začal kreslit klasickým způsobem. Ale po několika stranách jsem zjistil, že takhle to asi nepůjde, protože to nefunguje.

Protože ve vlastní volné tvorbě jsem se podobným motivem zabýval, tak mě napadlo, proč to nezkusit i v tomto případě, aby ti aktéři vypadali jako dinosauři, ale zároveň jsem zachoval jejich hlavní rysy. Aby to byla určitá karikatura, ale zároveň, aby to nesklouzlo k lacinému parodování. Najít tuhle hranici, to pro mne byla možná největší výzva.“

Václav Havel, Pavel Kohout, Jan Patočka nebo Ivan Martin Magor Jirous, to jsou hlavní postavy komiksového dílu vzniklého v rámci cyklu s názvem Češi. Grafik a ilustrátor Jiří Husák v něm metodou fotokoláže zachytil události, které vedly ke vzniku Charty 77.

Píše se rok 1976 a před pražským soudem probíhá proces s undergroundovou skupinou The Plastic People of the Universe. V normalizačním bezčasí se začíná cosi měnit. Skupina intelektuálů v čele s Václavem Havlem a Pavlem Kohoutem si vyměňují úvahy, které postupně vykrystalizují do textu, který vstoupil do dějin jako Charta 77. Rozhodující momenty vedoucí ke vzniku slavného dokumentu zachycuje díl komiksové série s názvem Češi 1977 – Jak z rock’n’rollu vznikla Charta 77.

Ve scénáři se hodně mluví a tomu bylo nutné podřídit i obrázkyO svých inspiracích říká autor výtvarné podoby síla, grafik, ilustrátor a komiksový tvůrce Jiří Husák: „Určitě bylo zajímavé podívat se na tu problematiku očima Pavla Kosatíka. V jeho scénáři se hlavně jednalo o to, co předcházelo, o přípravných fázích. Podnětná byla samozřejmě spolupráce s fotografy, když se mi dostaly do ruky dobové snímky Bohdana Holomíčka nebo Ondřeje Němce.“ Fotografie využil výtvarník k tvorbě ilustrací formou digitálních koláží, či montáží? „Příště už bych se do takové rozsáhlé práce nepustil, protože při kreslení komiksu je třeba pracovat se záběry nebo úhly pohledu a to například při práci s těmi fotografiemi bylo hodně obtížné. Bylo těžké scény stavět z toho materiálu, který jsem měl k dispozici.“

Spustit audio