O psu, který štěkal, medaili a velké válce

25. březen 2015

V horkém létě roku 1919 se ve vojenském vězení malého francouzského města protne příběh uvězněného válečného hrdiny a vojenského soudce. V knize Červený obojek francouzského spisovatele a lékaře Jeana-Chritopha Rufina má zásadní roli pes, ale nakonec zcela jinou, než bychom čekali.

Příběh se odehrává v těsně poválečné době, začíná v srpnu roku 1919 ve věznici bývalých kasáren, v jejichž cele pobývá jediný vězeň. Navštěvuje ho soudce, vyslýchá a čtenář pořád netuší, o jaký zločin jde. Vězeň může být úplně osvobozen, anebo poslán na nucené práce – má na výběr a zdá se, že s podivnou zatvrzelostí dobrovolně volí nejpřísnější trest.

Dva ve věznici a pesZač? To autor prozradí až téměř v závěru, kdy už je dávno jasné, že v této knize nejde o velikost či vznešenost slov ani činů. Že vlastně nejde ani o potrestání, natož o prohřešek sám. Dva muži spolu prostě mluví: „Nikdy mě nenapadlo, že to válečné šílenství může existovat. Granáty, lidé v uniformě, boje, při nichž do několika minut leželo pod širým nebem tisíce mrtvých. Byl jsem obyčejný venkovan, chápete? O ničem jsem neměl tušení. … potřeboval jsem najít odpovědi. Chtěl jsem zjistit, jak ostatní rozumí válce, společnosti, armádě, moci, penězům, všem těm věcem, které jsem dosud neznal.“

03346244.jpeg

Tíha války a vliv na způsob myšleníJean-Chritophe Rufin skvěle, přesto jako by mimochodem, zachytil, jak fatální ranou byla proměna, kterou velká válka vnesla do lidského vědomí. Hromadné zabíjení, bezcitnost, nemilosrdné chování – to vše člověk mnohokrát zažil a působil svým bližním dříve, násilí ho provází odpradávna. Tentokrát se to ale dělo v enormním měřítku, moderními prostředky, a především v totálním odcizení. Jak v takovém prostoru věřit ideálům a nakolik se ukazuje rozdíl mezi jejich „vyčtenou“ a prožívanou platností? „Všechno, co v lidech zvyšuje nechuť k válce, je dobré pro věc, za níž bojuju, jak říkáte. Pokud takzvaní hrdinové odmítnou odporné pocty od těch, co tahle jatka řídili, přestaneme slavit takzvané vítězství,“ říká válečný hrdina i vězeň Jacques Morlac.

Zásadní téma ve čtivé forměRufinův příběh o hrdinství, které zaniká ve psím štěkotu, je komorní drama, jehož aktéry jsou dva muži, jedna žena, pes a knihy (ty je také důležité zmínit, neboť četba a vzdělanost jsou zde podstatné hodnoty). Není to milostná freska ani protipól velkých a malých dějin. Přesto se autorovi podařilo vytvořit napínavou kompozici. Jak sám říká v závěrečném věnování „příběh jednoduchý a kraťoučký“. Červený obojek je prostá historie o věrnosti a vztazích, které nelze nakázat ani napravit silou. Důležité není zjistit, proč tu štěká ten pes, naopak podstatné je, že text je napsaný tak, že při vší závažnosti je radost ho číst.

Spustit audio