Dušan Zahoranský

5. červen 2012

Sérii rozhovorů se současnými umělci s názvem Radiogalerie jsme začali vysílat na konci března v roce 2010. Od té doby navštívil Roman Štětina více jak 80 autorů.

Tím posledním, kdo tuto sérii uzavře je Dušan Zahoranský (*1972, Havířov). Tento původem slovenský umělec je již několik let pevně zakotven na české umělecké scéně. A to nejen díky svému několikaletému kurátorskému působení v galerii Meetfactory nebo pedagogickým zkušenostem na uměleckých školách v Plzni, Brně nebo Hradci Králové. Své pevné místo si vydobyl především díky své autorské tvorbě. Roman Štětina ho navštívil v jeho ateliéru v budově bývalých Elektrických podniků v Praze.

Rozhovor doprovází hudba kapely Throbbing Gristle a Davida Bowieho.

Komentář autora k některým projektům:

Sine Amore Nihil..., 2008 (foto viz ve fotogalerii)Slova sestavená z itineráře kiosku – bedny, police, papír a lepidlo. Site specific instalace v prázdném prodejním boxu v Budapešti u vstupu do metra.

02652023.jpeg

Innocence, 2008Anonymní vzkaz na zdi podchodu, byl kýmsi důkladně seškrtán a zničen. Původní obsah se ztratil. Pokusil jsem se, nejprve digitálně a posléze i na místě, zrekonstruovat možný význam slova. Odstínem barvy pozadí, jsem na zdi zatřel některé části graffity tak, aby z něj vystoupilo slovo nevinnost – „INNOCENCE“.

02652042.jpeg

Zde (Here), 2008Do míst ve veřejném prostoru, ze kterých byl odstraněn například pomník, socha, nebo jiný orientační znak, jsem na krátký čas vsadil svou prostorovou interpretaci. Na prázdny podstavec jsem například postavil plastický textový komentář. Intervenci jsem dokumentoval dvěma snímky před a po mojí intervenci. Pokoušel jsem se o to, aby z dokumentace nebylo úplně patrné, který snímek vlastně dokumentuje „původní“ a který „aktuální“ stav.

02652025.jpeg

Manifest, pro Pavilon Galerii Praha, 21. 5. 201224 hodin před otevřením galerie přečetla performerka Johana Švarcová můj umělecký manifest. Tato neveřejná performance byla jedinou prezentací textu. Arch papíru s manifestem byl posléze zničen. Neexistuje žádná jeho kopie. Prázdný prostor galerie a instalace z dřevěných prken byly jediným svědkem události.

autor: Roman Štětina
Spustit audio