Tetřev hlušec - pták roku 2012

Posledním místem, kde u nás přežívá životaschopná populace tetřevů, je Šumava. Žije jich tam asi 300 jedinců - panují však obavy o jejich příští osud.

Tetřev hlušec je totiž velmi citlivý na podmínky ve svém životním prostředí. Nebezpečí na něho číhá celá řada: Od fragmentace lesních celků a vytváření rozsáhlých pasek přes přímé vyrušování člověkem až po nárazy do špatně viditelných drátěných oplocení. Proto je tak důležité zachovat pro tetřevy vhodný biotop.

Tetřev je pták dost velký a potřebuje poměrně rozsáhlý a pokud možno nepřístupný prostor ve věkově i strukturně rozrůzněných lesích, kde najde dostatek potravy i klidu zejména pro hnízdění. Takový prostor se u nás nachází zřejmě už pouze na Šumavě. Na tuto skutečnost chce upozornit Česká společnost ornitologická právě nyní, kdy se vedou intenzivní diskuse o budoucí podobě Národního parku Šumava, a vyhlásila tetřeva hlušce ptákem roku 2012. Ředitel České společnosti ornitologické Zdeněk Vermouzek novinářům vysvětlil.

Ředitel České společnosti ornitologické Zdeněk Vermouzek o vyhlášení Ptáka roku 2012, kterým se stal tetřev hlušec.

Autor:  Jana Olivová

• 30. října  2014     Audio  rubrika: Věda

Století fyzikálních objevů

Nová kniha profesora Ivo Krause dovádí jeho výklad o dějinách fyzikálních objevů až do nejnovější doby.

• 29. října  2014     Audio  rubrika: Věda

Studium vývoje parazitů a jejich hostitelů

Jihočeští biologové zkoumají parazity člověka a zvířat na úrovni molekul, buněk i celých organismů – a sledují, jak se paraziti a jejich hostitelé v průběhu evoluce vzájemně ovlivňovali.

• 27. října  2014     Audio  rubrika: Věda

Příprava kvantových teček ve Fyzikálním ústavu

Čeští fyzikové mají dlouho tradici v přípravě polovodičů – a úspěšně se zapojují i do hledání nových materiálů pro ně i do využívání vysoce moderních metod jejich přípravy.

První  |  Předchozí