Věda18. června  2010

Ceny Grantové agentury České republiky - Behaviorální farmakologie

Potkan, orientující se na skrytém ostrůvku ve vodním bludišti vzhledem k okolním navigačním vodítkům - Foto: Iva Prokopová

Potkan, orientující se na skrytém ostrůvku ve vodním bludišti vzhledem k okolním navigačním vodítkůmFoto: Iva Prokopová

Předseda Grantové agentury České republiky Petr Matějů předal minulý týden ceny a čestné uznání za nejlepší vědecké projekty ukončené v loňském roce. Oceněn byl tým Víta Nováka z Fyzikálního ústavu Akademie věd za výzkumy v mladém oboru elektroniky nazývaném spinotronika. Upoutaly také projekty Jana Štochla z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, který zkoumá projevy Parkinsonovy nemoci, a Radana Slavíka z Ústavu fotoniky a elektroniky Akademie věd. Ten se zabývá laditelnými vláknovými prvky využívanými při přenosu a zpracování optických signálů. Mezi oceněnámi byl i projekt z oblasti tzv. behaviorální farmakologie. To je věda, která zkoumá účinky látek na chování, nejčastěji zvířat. Odborníci z Oddělení neurofyziologie paměti Fyziologického ústavu Akademie věd se v tomto případě zaměřil konkrétně na to, jak podání určitých látek ovlivňuje chování a orientaci v prostoru u myší a potkanů - a to v souvislosti s výzkumem schizofrenie u lidí. Jana Olivová požádala vedoucího vědeckého projektu, doktora Aleše Stuchlíka, o podrobnější představení projektu:

Ceny Grantové agentury České republiky

Autor:  Jana Olivová

• 31. října  2014     Audio  rubrika: Věda

Zemětřesné roje na Islandu

Zemětřesné roje se nevyskytují jen v Západních Čechách, ale také na Islandu - existují však mezi nimi důležité rozdíly, které jsou předmětem intenzivního vědeckého výzkumu.

• 30. října  2014     Audio  rubrika: Věda

Století fyzikálních objevů

Nová kniha profesora Ivo Krause dovádí jeho výklad o dějinách fyzikálních objevů až do nejnovější doby.

• 29. října  2014     Audio  rubrika: Věda

Studium vývoje parazitů a jejich hostitelů

Jihočeští biologové zkoumají parazity člověka a zvířat na úrovni molekul, buněk i celých organismů – a sledují, jak se paraziti a jejich hostitelé v průběhu evoluce vzájemně ovlivňovali.

První  |  Předchozí