Věda30. března  2011

Po stopách pravěkých dějů

Vojen Ložek: Po stopách pravěkých dějů - Foto: Nakladatelství Dokořán

Vojen Ložek: Po stopách pravěkých dějůFoto: Nakladatelství Dokořán

Co víme o své geologické minulosti a jak nám může její poznání pomoci při řešení problémů dneška? Jaké odkazy dávných dob můžeme najít v dnešní přírodě a krajině? Jaký vliv má neživá příroda na život? Co naši krajinu obohacovalo, co ji naopak poškozovalo a co ji ohrožuje dnes – a jakou roli při tom hrál a hraje člověk?

Odpovědi na tyto složité otázky nabízí ve své knize „Po stopách pravěkých dějů“ jeden z našich nejvšestrannějších vědců, doktor Vojen Ložek – zoolog, botanik, geolog, speleolog a geograf, ale i znalec archeologie, který letos oslaví už své 86. narozeniny. Jeho kniha má podtitul „O silách, které vytvářely naši krajinu“ a zabývá se obdobím čtvrtohor neboli kvartéru. Jana Olivová se Vojena Ložka zeptala, proč se zaměřil právě na toto období.

Po stopách pravěkých dějů, 1. část: u mikrofonu Jany Olivové byl doktor Vojen Ložek – zoolog, botanik, geolog, speleolog a geograf, ale i znalec archeologie

Doktor Vojen Ložek se ve své knize zamýšlí nad tím, jak nám studium čtvrtohor neboli kvartéru může pomoci při poznávání a ochraně dnešní přírody – a naopak, jak dnes často mizí obecné povědomí o přírodních dějích i o vlivu dávných lidí na přírodu.

Po stopách pravěkých dějů, 2. část: u mikrofonu Jany Olivové byl doktor Vojen Ložek – zoolog, botanik, geolog, speleolog a geograf, ale i znalec archeologie

Jana Olivová se doktora Vojena Ložka dále ptala, jak se tedy dnes můžeme poučit z minulosti Země i ze studia současných složitých přírodních dějů – což jsou otázky, které shrnul i ve své knize „Po stopách pravěkých dějů“.

Po stopách pravěkých dějů, 3. část: u mikrofonu Jany Olivové byl doktor Vojen Ložek – zoolog, botanik, geolog, speleolog a geograf, ale i znalec archeologie

Autor:  Jana Olivová
Pořad: Mozaika  |  Stanice: ČRo Vltava
Čas vysílání: pondělí-pátek 6:30 - 9:00 / 16:00 - 17:00  |  Délka pořadu: 150 minut

• 1. října  2014     Audio  rubrika: Věda

Co je elektronová krystalografie

S ohledem k pokračující miniaturizaci v mnoha oblastech techniky i materiálových věd, také čeští vědci zdokonalují stávající metody a hledají nové postupy pro výzkum v oblastech miniaturních rozměrů. Cestu může usnadnit...

• 30. září  2014     Audio  rubrika: Věda

Výzkumy biologů na Papui-Nové Guineji

Čeští biologové provádějí na Papui-Nové Guineji téměř dvě desetiletí trvající výzkumy ekologie živočichů.

• 29. září  2014     Audio  rubrika: Věda

CERN slaví 60. výročí založení

V jednom z největších vědecko-výzkumných zařízení na světě všech dob CERN se dnes slaví, uplynulo totiž přesně 60 let od založení této organizace.

První  |  Předchozí