Úděl člověka v obrazech malíře Franty
Třebíčský rodák – malíř, kreslíř a sochař František Mertl, který v cizině používá pouze jméno „Franta“, letos v březnu oslavil své 82. narozeniny.
Přestože jeho obrazy visí v nejprestižnějších světových galeriích, jako je Guggenheimovo muzeum v New Yorku, Stedelijk Museum v Amsterodamu, Muzeum moderního umění města Paříže či Israel Museum v Jeruzalémě, doma v Čechách příliš známý není.
Po studiích na pražské Akademii výtvarných umění totiž v roce 1958 emigroval do Francie, kam odešel za svou životní láskou, takže s jeho figurálními obrazy a sochami jsme se u nás mohli poprvé seznámit až v devadesátých letech. V současnosti vystavuje Franta své práce na dvou místech v Praze.
V Konírně Musea Kampa Nadace Jana a Medy Mládkových můžeme vidět do 9. prosince vedle figurálních obrazů s existenciální a africkou tematikou také Frantovy figurální plastiky.
A na výstavě v Nové síni ve Voršilské ulici v Praze pak výběr z jeho malířské tvorby zaměřené na nedávné tragické události, jako byl masakr v bosenské Srebrenici, teroristický útok 11. září v New Yorku či zemětřesení a přívalová vlna, která způsobila havárii jaderné elektrárny v japonské Fukušimě.
V Nové síni natáčel s malířem a sochařem Frantou redaktor Karel Oujezdský. Zeptal se ho, proč se na svých znepokojivých obrazech zabývá tak často právě krutou stránkou lidské existence – agresivitou, útiskem, ztrátou lidskosti i nelichotivými kulisami důsledků technologické civilizace.
Výběr z Frantova malířského díla si můžete prohlédnout v galerii Nová síň ve Voršilské ulici v Praze už jen do 2. prosince. Výstava umělcových obrazů, kreseb a soch v prostorách konírny Sovových mlýnů v Museu Kampa je otevřena do 9. prosince.