Fantastické světy se otevírají ve frankfurtském Städelu

27. listopad 2014

Výstavu Fantastické světy uspořádala frankfurtská galerie Städel ve spolupráci s Liebieghausem, Kunsthistorickým muzeem ve Vídni a s Lipskou univerzitou. V únoru 2015 se expozice přesune do Vídně. 120 vystavených uměleckých děl pochází částečně z vlastních depozitářů, z velké části jsou ovšem zapůjčené právě z Vídně, ale i z Prahy a mnoha dalších evropských měst.

Procházím jednotlivými místnostmi výstavy, obrazy, kresby a plastiky jsou prezentované na pozadí karmínově rudavých a příjemně zelených stěn. Tlumené osvětlení chrání vzácné exponáty před poškozením, silné sametové závěsy zadržují poslední zbytky paprsků zvenku. Těžko uvěřit, že vše, co zde vidíme, vzniklo v 16. století, a to v době, v které byl největším uměleckým vzorem perfekcionalista Albrecht Dürer. Ale velké umělecké osobnosti Dürerova typu mají nejen následovníky, ale jejich dílo podněcuje i zrod opozice. Umění, které vzniklo zhruba od roku 1500 do roku 1540, lze zařadit z hlediska tehdejšího panujícího kánonu do kategorie ´odpadlické´.

V těch několika desítkách let na počátku 16. století jakoby se náhle otevřelo okno do budoucna. Hrstka umělců se najednou přestala držet ustálených konvencí. K nim patřili v malířství především Albrecht Altdorfer a Wolf Huber, v sochařství Hans Leinberger a monogramista IP - mimo jiné i tvůrce oltáře sv. Jana Křtitele z Týnského chrámu, který je ve Frankfurtu také vystaven.

Expresivita díla této čtveřice vpravdě revolučních umělců se projevuje jak v nekonvenční perspektivě - pohled na ukřižovaného Krista ze strany a nikoliv frontálně, tak i v přehnané barevnosti a přemrštěné mimice a gestech. Navíc jsou postavy úmyslně vtěsnané do malých prostorů - to dodává ději na dramatičnosti.

Separátní prostory hned na začátku výstavy jsou věnované kresbám zobrazujícím sv. Krištofa. Patron všech cestujících se prezentuje netradičně s vlajícím pláštěm i vousy, brodící se přes rozvodněnou řeku, vzdálený jen na vlásek utonutí. Speciálně v případě Krištofa, jehož obrázek tehdy visel skoro v každé domácnosti, je tento ironizující pohled více než odvážný.

autor: Eva Novak
Spustit audio