150. výročí vzniku Mánesova praporu Jednoty Říp

18. červenec 2014

Před 150 lety dokončil malíř Josef Mánes jednu ze svých nejpozoruhodnějších prací: rozměrné dílo malované na hedvábí, prapor pro Zpěvácký spolek Říp v Roudnici nad Labem. Historii a osudům tohoto výtvoru přední osobnosti českého malířství 19. století je věnována výstava otevřená v rámci cyklu Genius loci v roudnické Galerii moderního umění do 14. září.

Výstava připomene jednu z nejvýznamnějších prací přední osobnosti českého malířství 19. století, Josefa Mánesa (1820–1871). Prapor pro Zpěvácký spolek Říp byl u Mánesa objednán na popud fyziologa Jana Ev. Purkyně a roudnického rodáka, stavitele Františka Václavíka. Rozměrné dílo, malované na hedvábí, umělec dokončil v květnu roku 1864. Na lícové straně zachytil sv. Jiří drakobijce, zasazeného do zlatého ornamentu, v jehož rozvilinách se skrývá princezna, řipská rotunda a znak města Roudnice. Rubovou stranu ozdobilo vyobrazení českého lva s korunkou.

Historie roudnického praporu však byla pohnutá. Lícová strana byla roku 1884 od rubové oddělena a zapůjčena na dvacet let do Musea města Prahy. V roce 1909 ji zakoupila do svých sbírek Moderní galerie, předchůdkyně Národní galerie v Praze, v jejichž sbírkách se nachází dodnes. Rub s českým lvem byl doplněn o kopii původní lícové strany s výjevem se sv. Jiří od malíře Jana Heřmana. Roudnická galerie jej získala do svých sbírek v roce 1910.

autoři: Karel Oujezdský , Karel Kratochvíl
Spustit audio