Daniel Balabán má ve svých Nejasných poselstvích docela jasno

27. červen 2016

Ženy, náboženské motivy, rodina i kritika současné společnosti. To jsou témata, která dlouhodobě rezonují v tvorbě ostravského malíře a pedagoga Daniela Balabána. Blíže se teď s nimi mohou seznámit návštěvníci ostravského Domu umění, kde jednomu z nejvýraznějších malířů současné výtvarné scény věnovali rozsáhlou výstavu nazvanou Nejasná poselství. Daniela Balabána v ní představují jako výtvarníka mnoha tváří, který se nebojí zkoumat hranice malby a s nadsázkou reagovat na dění kolem nás.

Jak sám Daniel Balabán řekl, pro výstavu vybral spolu s kurátory 37 stěžejních obrazů z různých období své tvorby. Nejstarší z nich je nazvaný Nedělní škola z roku 1989; z letošního roku pochází obraz „nejmladší“. Výstava nese název Nejasná poselství, je to snad odkaz na nejednoznačnost žánrové ukojenosti umělcovy tvorby? „Já se inspiruji životem, a ten je tak různorodý a já se snažím v obraze tyhle věci uchopit a transponovat je tak, aby nebyly jenom vázané dobově, anebo situačně, ale aby měly jakýsi širší význam a mohly být čteny v širších souvislostech a staly se jakýmsi poselstvím pro diváka.“

V posledních letech se Daniel Balabán nejvíce věnuje tématům nicoty, smrti, nesmyslnosti viny: „Snažím se pochopit bytí i nebytí jako celek, být i nebýt, důležité je všechno to přijmout.“

Od roku 1993 vede Daniel Balabán Katedru malby na Ostravské univerzitě. Ovlivňuje jeho tvorbu interakce s mladými výtvarníky? „Jistě podstatně, protože kontakt s mladými lidmi nedovolí člověku zestárnout a udržuje ho ve vitální i intelektuální kondici. Na druhou stranu, mnoho energie ti mladí lidé také berou, protože člověk musí hodně sil vyvinout, aby je přesvědčil o tom, co je důležité dělat. Do toho je nutné dát maximum a sledovat také to, co oni.“

autor: Kateřina Daňková
Spustit audio