Dělník pohledu François Kollar viděl krásu v továrních halách i na přehlídkových molech
Francouzský fotograf, původním jménem František Kollár, se narodil na Slovensku. Od 30. do 60. let minulého století se významně podílel na zdokumentování francouzské společnosti. Jeho velkolepý projekt s názvem Pracující Francie přesně zachycuje industriální prostředí té doby. Vůbec první retrospektivní výstavu umělci připravila pařížská galerie Jeu de Paume, odkud se expozice přemístí do Slovenské národní galerie v Bratislavě.
François Kollar pocházel z chudé rodiny. Jeho otec pracoval na dráze, kam po vyučení nastoupil i František Kollár. Svou rodnou zemi opustil, když mu bylo dvacet s vidinou toho, že se chce stát fotografem. Původně směřoval dostat do Spojených států. „Myslím ale, že v souvislosti s rozmachem fotografií v novinách a časopisech se nechal inspirovat dalšími fotografy ze střední Evropy, kteří se nejdřív usadili v Paříži, jako Robert Capa, Germaine Krull nebo André Kertész. A nakonec tam Kollar i zůstal,“ říká kurátorka Pia Viewing.
Fotografický projekt Pracující Francie představoval v té době největší zakázku a měla zahrnovat všechna aktivní odvětví. Pařížská galerie Jeu de Paume vystavuje na 130 snímků tohoto období, z let 1930 až 1960.
V Paříži François Kollar pracoval téměř tři roky v automobilce Renault ve čtvrti Billancourt a právě tahle zkušenost mu pomohla v pochopení toho, jak továrna funguje. Jaká tam panuje atmosféra nebo jaké jsou vztahy mezi pracujícími v době automatizace provozu: „Na Kollarových fotografiích si všímáme pozornosti, kterou věnuje pracujícím dělnicím a dělníkům. Vidíme tady muže a ženy, kteří jsou špinaví od práce. Je v tom taková jednoduchost, ve které je ale velká práce se světlem a stínem. Podařilo se mu zachytit tovární prostory se všemi krásami strojů a to všechno s ohromným taktem pro situaci a akci skutečné práce,“ upozorňuje kurátorka.
K výstavním účelům věnovala rodina Françoise Kollara velké množství jeho fotografií státu. Jeho dílo se uchovává v Mediatéce architektury a dědictví. Pařížská výstava má celkem tři části. Představuje umělcovy fotografické začátky, snímky z jeho cest i jeho módní fotografie.