Dělník pohledu François Kollar viděl krásu v továrních halách i na přehlídkových molech

20. duben 2016

Francouzský fotograf, původním jménem František Kollár, se narodil na Slovensku. Od 30. do 60. let minulého století se významně podílel na zdokumentování francouzské společnosti. Jeho velkolepý projekt s názvem Pracující Francie přesně zachycuje industriální prostředí té doby. Vůbec první retrospektivní výstavu umělci připravila pařížská galerie Jeu de Paume, odkud se expozice přemístí do Slovenské národní galerie v Bratislavě.

François Kollar pocházel z chudé rodiny. Jeho otec pracoval na dráze, kam po vyučení nastoupil i František Kollár. Svou rodnou zemi opustil, když mu bylo dvacet s vidinou toho, že se chce stát fotografem. Původně směřoval dostat do Spojených států. „Myslím ale, že v souvislosti s rozmachem fotografií v novinách a časopisech se nechal inspirovat dalšími fotografy ze střední Evropy, kteří se nejdřív usadili v Paříži, jako Robert Capa, Germaine Krull nebo André Kertész. A nakonec tam Kollar i zůstal,“ říká kurátorka Pia Viewing.

Fotografický projekt Pracující Francie představoval v té době největší zakázku a měla zahrnovat všechna aktivní odvětví. Pařížská galerie Jeu de Paume vystavuje na 130 snímků tohoto období, z let 1930 až 1960.

03611706.jpeg

V Paříži François Kollar pracoval téměř tři roky v automobilce Renault ve čtvrti Billancourt a právě tahle zkušenost mu pomohla v pochopení toho, jak továrna funguje. Jaká tam panuje atmosféra nebo jaké jsou vztahy mezi pracujícími v době automatizace provozu: „Na Kollarových fotografiích si všímáme pozornosti, kterou věnuje pracujícím dělnicím a dělníkům. Vidíme tady muže a ženy, kteří jsou špinaví od práce. Je v tom taková jednoduchost, ve které je ale velká práce se světlem a stínem. Podařilo se mu zachytit tovární prostory se všemi krásami strojů a to všechno s ohromným taktem pro situaci a akci skutečné práce,“ upozorňuje kurátorka.

K výstavním účelům věnovala rodina Françoise Kollara velké množství jeho fotografií státu. Jeho dílo se uchovává v Mediatéce architektury a dědictví. Pařížská výstava má celkem tři části. Představuje umělcovy fotografické začátky, snímky z jeho cest i jeho módní fotografie.

Spustit audio