Facebook kompletně banalizuje intimitu ve fotografii

26. listopad 2014

Více než sto galerií, muzeí a institutů se letos v Paříži účastní bienále Měsíc fotografie. Kromě toho se ale do hlavního města Francie sjíždí odborníci na největší veletrh tohoto druhu, nazvaný Paris photo. Osmnáctý ročník přehlídky Mois de la photo se letos věnuje třem tématům.

Jean-Louis Pinte říká: „Tento rok jsme vybrali tři okruhy. První se zaměřuje na téma Středozemí. Druhým je anonymní fotografie neznámých autorů nebo autorů amatérů, i když třeba známých. Jako je třeba spisovatel Michel Houellebeck. A třetím je téma Intimita v současné fotografii, které jsem měl na starosti já.“

Soukromí příliš odhalenéJean-Louis Pinte vysvětluje, proč vybral zrovna intimitu v současné fotografii: „Na nápad jsem přišel celkem jednoduše, předlohou mi byl Facebook. Zaráželo mě, jak moc lidí přesahuje vlastní intimitu a odhaluje své soukromí na sociálních sítích. Jedná se často o velice jednoduché, až vulgární fotografie. Facebook kompletně banalizuje intimitu ve fotografii. A tak jsem jí chtěl vrátit její původní okázalý význam. Myslím, že fotografije je tím, co dokáže nejlépe zachytit intimitu,“ říká Jean-Louis Pinte, kterého, jak upřesňuje, víc zajímaly objekty intimity nebo prostředí než portréty.

03259913.jpeg

Mezi fotografy, které najdeme v sekci intimita, je třeba Roman Vishniac. Jean-Robert Dantou představuje své Objekty bláznivosti, vidíme tady populárního fotografa Richarda Schroedera nebo třeba amerického pop artového pionýra barevné fotografie Williama Egglestona, kterého představuje Fondation Henri Cartier-Bresson.

03259914.jpeg

Středozemí přehlíženéKurátorka výstavy ze sekce Středozemí, Laurou Serani, říká: „Společně s Giovanou Calvenziovou jsme delegátkami sekce nezvané Středozemí. Jak název vypovídá, reflektujeme všechny aspekty, které mohou obsahovat Středozemí. Hlavně ale představujeme středozemskou společnost z hlediska náboženského, reflektujeme literaturu, poezii, dokument, umění. Fotky ukazují ale i problémy posledních let, které jsou více osobní, jako je různý pohled na imigraci nebo hroutící se ekonomiku. Fotografii v tomto případě používáme jako prostředek, který na tyhle jevy nazírá jinak, jiným zorným úhlem každého fotografa.“

Fotografie, to je vidět místoMnoho fotografů ukazuje svou vlastní zkušenost a vizi. Mezi jinými je to třeba Patrick Zachmann v Magnum Gallery, kolektiv současných řeckých fotografů na výstavě Depression Era, nebo mladá italská fotografka žijící v Berlíně Martina della Valle, která říká: „Ukazuji tady čtyři druhy své práce. Všechny vycházejí ze studie místa, v kterém jsem se zrovna nacházela. Část vznikala při mém pobytu v Paříži. Projekt nazvaný Post-It ukazuje velkoformátové fotky z knihy o současné fotografii, kterou jsme jednou našla v autobuse. Majitel totiž přelepil všechny obrázky, na kterých bylo vyfocené ženské tělo. Na výstavě ale vidíte i mojí práci ´Framed memories´, zaměřenou na staré fotografie, které jsem sehnala na bleších trzích. Zarámovala jsem je tak, aby se do popředí dostal detail, který prvotně vůbec focený nebyl.“

03259915.jpeg

Bienále Měsíc fotografie v Paříži vzniklo v roce 1980. Oproti Paris Photo, nejslavnějšímu fotografickému veletrhu, hostujícímu v Grand Palais, se Měsíc fotografie představuje široké veřejnosti. Po celý měsíc tak můžete navštěvovat jak malé galerie, instituce i školy ve všech pařížských obvodech, dokonce i na předměstí.

Spustit audio