„Fascinovala mě svou nespoutaností.“ Toyen v Museu Kampa jako pocta a dar k narozeninám Medy Mládkové

7. září 2015

Museum Kampa na počest své zakladatelky Medy Mládkové a u příležitost oslav jejích narozenin uspořádalo unikátní výstavu Toyen, česko-francouzské malířky Marie Čermínové, nazvanou Vidím, neboť je noc. Expozice vedle nejznámějších děl představuje i řadu u nás dosud nevystavovaných obrazů z 50. a 60. let minulého století. Navštívit ji můžete do 3. ledna 2016.

„Museum Kampa připravilo výstavu také jako poctu Medě Mládkové, která malířku osobně znala, a v době kdy žila v Paříži, se s ní přátelila. Meda Mládková totiž v padesátých letech minulého století v rámci publikační činnosti ve svém exilovém nakladatelství Edition Sokolova vydala jako jednu z prvních knih autorčinu první francouzskou monografii ´Toyen´, která byla na tehdejší dobu mimořádně působivě graficky provedená. Meda Mládková spolu s manželem Janem Mládkem dostali od autorky darem několik děl, která budou rovněž součástí výstavy,“ přiblížuje vztah zakladatelky Musea Kampa a malířky člen Správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových Jiří Pospíšil v tiskové zprávě.

03466158.jpeg

Karel Srp, historik umění, kurátor výstavy a autor monografie Toyen o umělkyni říká: „Ona zásadně neposkytovala rozhovory, nenapsala žádný text, žádné vzpomínky, ´odstřihla´se od rodiny, žila samostatným životem.“ Zůstaly tedy legendy, jako například ta o tom, že Toyen znala Lenina, nebo se účastnila ruské revoluce. „Možné je v tomto případě napsat skoro všechno a na všem možná je i střípek pravdy,“ dodává Karel Srp.

03466157.jpeg

Sokolova – Čermínová – Medková Toyen„Fascinovala mě svou nespoutaností: Těžkým dětstvím, kdy prohlašovala, že žádnou rodinu nikdy neměla a nemá, brzkým odchodem z domova v šestnácti letech. Postavením se na vlastní nohy... Zkrátka přitahovala mě svou odvahou, vzdorem proti všemožným autoritám, tím, že žila po svém,“ uvedla Meda Mládková na adresu Marie Čermínové, s níž se začátkem 50. let minulého století osobně setkala, a dokonce o ní v roce 1953 vydala první francouzskou monografii ve svém exilovém nakladatelství Edition Sokolova.

03466156.jpeg

Připravovaná výstava je průřezem toho nejlepšího z autorčina figurálního díla, od rané fáze z poloviny dvacátých let přes surrealistické období třicátých a čtyřicátých let až po pařížský poválečný pobyt Toyen. Výstava autorčino dílo představuje z nového úhlu, zabývá se jejím vztahem k ženství, a také k jejím přátelům básníkům, zejména z okruhu pařížské surrealistické skupiny. „Ta tajemnost, kterou obsahuje,“ uvádí Karel Srp k obrazu Opuštěné doupě z roku 1937, „je nevysvětlitelná a nedá se slovem definovat.“

Spustit audio