Figurativní malířství žije, dokazuje Marlene Dumas v Londýně

4. březen 2015

V londýnské galerii Tate Modern je k vidění výstava nazvaná Marlene Dumas: Podobenství jako tíha. Retrospektivu jihoafrické umělkyně žijící v Holandsku můžete navštívit do 10. května.

Kdo by se do Londýna nedostal, může si v pražské Národní galerii, v novém knihkupectví ve Veletržním paláci, prohlédnout a případně zakoupit alespoň katalog výstavy Marlene Dumas.

Marlene Dumas je v Česku téměř neznámé jméno. Můžete ji alespoň stručně představit?Marlene Dumas je jednou z nejvýraznějších postav současného výtvarného umění. Není Francouzska, jak by snad napovídalo její jméno, ale narodila se v roce 1953 v Jižní Africe, v Kapském Městě. Vyrůstala v klidném prostředí venkova, vlastně na vinicích svých rodičů. Výtvarné umění studovala na univerzitě v Kapském Městě. Velký vliv na její tvorbu měly tehdy snímky proslulé americké fotografky Diane Arbus. To bylo na počátku sedmdesátých let minulého století. V roce 1976 se rozhodla přestěhovat do Holandska.

03329549.jpeg

Proč právě do Holandska?Protože usoudila, že to je velmi tolerantní země, zcela rozdílná od tehdejší Jihoafrické republiky, kde byl uzákoněn apartheid. A důležitou roli v rozhodování mělo určitě i to, že jejím mateřskou řečí je afrikánština, jazyk velmi příbuzný právě holandštině. V Holandsku nejprve pokračovala ve výtvarných studiích v Haarlemu, v tamním Ateliéru 63, poté se usadila v Amsterodamu, v tomto kosmopolitním městě, kde žije a tvoří dodnes. Ovšem vystavovala v řadě států světa, například ve Stockholmu či v Mnichově a také v Los Angeles nebo dokonce v Muzeu moderního umění v New Yorku.

Co přináší její současná výstava?Je to skutečně velká retrospektivní výstava její celoživotní tvorby, největší, jaká byla dosud uspořádána v Evropě. Takže tu najdeme její rané práce ze sedmdesátých let i současnou tvorbu. Kurátorům expozice se podařilo shromáždit více než sto jejích nejdůležitějších a nejvýznamnějších obrazů, kreseb i jejích experimentálních koláží.

03329547.jpeg

Je v tvorbě Marlene Dumas patrný vliv její rodné Afriky?Ne, vůbec ne. Alespoň pokud máme na mysli tradiční africké černošské umění, jímž kdysi inspiroval třeba Pablo Picasso. Je to podle mne dáno i tím, že Kapské Město není typicky africkým městem, okolní flora spíš připomíná pobřeží Středozemního moře.

Co tedy na jejích obrazech najdeme?Lidi, jejich tváře a postavy. Marlene Dumas je především figurativní malířkou a názorným důkazem, že figurativní malířství ani zdaleka není mrtvo. Snaží se postihnout i psychologickou stránku ztvárněných postav, reflektuje stavy úzkosti spojené s láskou a smrtí, vztahy mezi masovými sdělovacími prostředky a celebritami.

03329546.jpeg

Koho již na svých plátnech ztvárnila?Často se zaměřuje na své okolí, na své blízké, takže například v roce 2008 vytvořila portrét své dcery, tento obraz nazvala Helenin sen. Na druhé straně se zaměřuje na skutečně široké spektrum známých osobností od princezny Diany, přes Phila Spectora až po bin Ládina. V roce 2011 také namalovala krásnou tvář zpěvačku Amy Winehouse, tento obraz nazvala Marlene Dumas jako Amy - modrá.

A proč má výstava podtitul Podobenství jako tíha?To vychází z jednoho jejího stěžejního, i když rozměry nevelkého plátna nazvaného právě Podobenství jako tíha. Vytvořila jej v roce 1993 a ztvárnila v něm postavu, která drží v náručí druhou osobu. Inspirací pro kompozici tohoto obrazu měl být záběr z filmu s Gretou Garbo, ovšem patrný je tu i vliv klasického křesťanského umění, a to Panny Marie držící v náručí mrtvé tělo Ježíše.

autor: jbe
Spustit audio