Fotograf Juergen Teller objevuje skutečnou realitu, skrytou za lesklým světem celebrit a hvězdiček

15. prosinec 2016

Výstavu jednoho z nejžádanějších fotografů současnosti, Juergena Tellera, s fotografickými inscenacemi a videoprojekcemi, nazvanou Enjoy Your Life! (Užij si svůj život!), můžete až do března příštího roku vidět v Galerii Rudolfinum.

Juergen Teller se narodil v roce 1962 na jihu Německa a v roce 1986 se odstěhoval do Londýna, kde začal pracovat pro lifestylové a módní časopisy. V roce 1991 dostal nabídku doprovázet jako fotograf tehdy ještě neznámou skupinu Nirvana na německém turné a snímky této kapely a Kurta Cobaina mu otevřely cestu k hvězdám módy a popkultury.

„V širším slova smyslu je všechno svým způsobem autoportrét. Záleží na tom, jak věci vidíte, a jak některé věci ve vás probouzejí zvídavost a vzrušení.“ Juergen Teller

V oblasti módní fotografie prolomil nejedno klišé a tabu - své modely nelíčil ani neretušoval, stavěl je do nekomfortních, často nelichotivých situací. Výstavu v pražské galerii umělec pojal jako svérázný autorský projekt a je výsledkem spolupráce Galerie Rudolfinum s Bundeskunsthalle v Bonnu a Martin-Gropius-Bau v Berlíně. K charakteristice tvorby Juergena Tellera, v jejímž centru stojí portrét a lidská figura, uvádí kurátor výstavy a ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma: „Patří patří mezi současnou světovou špičku fotografů, kteří se zabývají celebritami, módou, tím třpytivým světem popu, který nás obklopuje ze všech stran. Z tohoto pohledu by se dalo říci, že Jürgen Teller nepatří do galerie. Ve skutečnosti je tomu úplně naopak. Jeho umělecký postup je založený na kontrastech, ironii, odstupu, schopnosti si hrát a neuvěřitelné schopnosti rozpoznat působivou scénu, působivou fotografii.“

S celebritami zachází někdy jako s loutkami Ke způsobu komunikace a k výsledkům jeho osobitého uměleckého přístupu, kurátor výstavy připomíná: „On sice nabídne, že vytvoří a zaštítí svým jménem slavného fotografa takovou sérii fotografií, která té popové hvězdě přinese ještě větší slávu než předtím. A možná to tak je, možná opravdu přinese ještě větší slávu, ale ve skutečnosti při trochu pozornějším pohledu najednou vidíme, že jeho fotografie stojí kdesi na hraně mezi hrou, ironií a skutečně vážnou fotografii.“

03763660.jpeg

Metoda a provokativnostProvokativnost snímků Juergena Tellera spočívá podle Petra Nedomy především v tom, že staví herce svých naaranžovaných scén do někdy velmi nepříjemných poloh: „Vůbec je nešetří, a tím pádem je nutí, aby se projevili sami za sebe, aby nebyli schováni za tou maskou slávy, za to umělou konstrukcí, kterou si staví před svoji vnitřní osobu a zakrývají skutečný vnitřní svět. Jürgen Teller ho dokáže otevřít a dokonce ukázat, zpřítomnit člověka, který je na jedné straně loutkou, maskou, udělá skutečně živoucího člověka, který sice není tak krásný, a vyretušovaný, jak by se dalo čekat, není romantický, ale je více opravdový.“

Dvě základní linie výstavy v Galerii Rudolfinum Zatímco první linie představuje Tellerův svět celebrit a typ aranžované fotografie, který vyžadují současné lesklé časopisy. Druhá linie, jak objasňuje Petr Nedoma, je velmi soukromá a osobní: „Ale obě ty linie se zcela záměrně prolínají. Je to Tellerova cesta, kterou si sám zvolil, že to osobní, intimní postaví, nikoliv do kontrastu, ale do souznění s tím osobním intimním těch druhých. A právě ta vzdálenost těch dvou světů je to, co způsobuje přitažlivost tématu.“

Teller znamená talíř„Je to taková jednoduchá hříčka s jeho jménem,“ vysvětluje kurátor, „teller znamená v němčině talíř. Je to tak primitivní a jednoduchá hříčka, že by si ji vlastně nikdo nedovolil použít. Ale Teller právě naopak, šel proti tomu a použil to. Znamená to, že různé hvězdy drží talíře v rukou a zdánlivě to nedává žádný smysl, je to takové banální. V této výstavě to vyvrcholilo tím, že tady je série talířů, na které jsou nanesený jeho známé, ikonické fotografie.“

Spustit audio