Jiří Poláček: Nejen Smíchov. Snímky z normalizačních let ožívají přeludným životem

20. únor 2017

Vloni v září zemřel ve věku 70 let český fotograf Jiří Poláček. Do dějin české fotografie se zapsal zejména svým černobílým panoramatickým cyklem fotografií z pražského Smíchova a flešovanými barevnými nočními snímky smíchovských ulic z normalizačních 80. let.

Spolu se svými přáteli, fotografy Janem Malým a Ivanem Luttererem, se podílel na vzniku rozsáhlého černobílého cyklu „Český člověk“, jehož etapu do roku 1997 završila obsáhlá fotografická kniha, kterou vydalo studio JB.

Poláčkovu známou i dosud nezveřejněnou tvorbu připomíná komorní výstava „Jiří Poláček: Nejen Smíchov“ v Galerii Fotograf ve Školské ulici v Praze.

„Poláček byl na české poměry specifický. Jako jeden z mála českých fotografů měl už v 70. a 80. letech povědomí o světové fotografii díky tomu, že ve svých 20 letech emigroval do USA. Strávil tam asi 5 let, mimo jiné i v květinovém hnutí hippies, absolvoval tam kurz fotožurnalistiky. Aby nemusel narukovat do Vietnamu, vrátil se v roce 1972 zpátky do Prahy a v roce 1974 nastoupil na FAMU,“ vysvětluje kurátor výstavy, historik a teoretik fotografie Pavel Vančát.

Cyklus panoramatických fotek ze Smíchova je úzce spjatý s tradicí české fotografie. „Byl totiž pořízen aparátem, se kterým původně pracoval Josef Sudek, později Jiří Toman, Jan Svoboda a jako Svobodův asistent ho Poláček pak získal. Po Poláčkovi s ním fotil ještě Ivan Luterer. Dějiny toho aparátu jsou ve zkratce dějinami české fotografie.“

02451234.jpeg

Flešované snímky Smíchova vyjadřují temnou normalizační beznaděj 70. a 80. let. „Na druhou stranu vycházejí z tradice amerického dokumentu, je v nich patrná poetika kriminálního podtextu, temnoty, který v normalizačním bezčasí lomcoval ospalou a vražedně mrtvou Prahou. V nočních flešovaných pohledech na velký formát každý normalizační výklad ožívá přeludným životem.“

Výstavu fotografií ze Smíchova, Podkrušnohoří i z amerického období Jiřího Poláčka nazvanou „Nejen Smíchov“ si můžete prohlédnout v Galerii Fotograf ve Školské ulici v Praze do 18. března.

Cyklus Český člověk začali Jiří Poláček, Jan Malý a Ivan Luterer fotografovat v roce 1982. „Celá věc začala na folklorních slavnostech, kdy do stanu, který měli postavený na denní focení, vlezl opilý dělník. A zjistili, že fotit kohokoli ateliérovým způsobem, který míří někam do 19. století, vyvolává úžasné výsledky.“

Používali speciální technologii, z jednoho záběru vznikl negativ a zároveň i pozitiv, který si fotografovaný člověk mohl odnést. „Něco jako šamanský dárek domorodcům, kteří dostanou fotografii. Profesionálním fotografům zůstal obrovský velkoformátový negativ, který vykresluje každý detail tváře zobrazených.“

autoři: Karel Oujezdský , sch
Spustit audio