Klasicistnímu Salmovskému paláci sluší umění 19. století

17. říjen 2014

Národní galerie v Praze otevřela v Salmovském paláci na Hradčanském náměstí novou dlouhodobou expozici věnovanou Umění 19. století od klasicismu k romantismu. Zároveň ve výstavních prostorách paláce začala výstava: Josef Führich (1800-1876): Z Chrastavy do Vídně.

Před třemi lety se z Jiřského kláštera na Pražském hradě odstěhovala do depozitářů stálá expozice umění 19. století Národní galerie v Praze. Ode dneška můžete její větší část v nové podobě a pod názvem Umění 19. století od klasicismu k romatismu navštit znovu ve dvou patrech zrekonstruovaného klasicistního Salmovského paláce na Hradčanském náměstí v Praze.

Důvodem, proč je prezentována menší část původní sbírky zdůvodňuje ředitelka Sbírky umění 19. století, Šárka Leubnerová: „Museli jsme respektovat dispozice Salmovského paláce, což je klasicistní trojkřídlý obytný dům na hrotu Hradčanského náměstí. Do těch se nehodila velká plátna, ale jsou ideální pro umění klasicismu, biedermeieru a romantismu.“

Která díla jsou v nové expozici k vidění?Jedinečná sbírka zahrnuje obrazy Františka Tkadlíka, Antonína Machka, Josefa Navrátila, Augusta Piepenhagena, reprezentativní kolekci malířské rodiny Mánesů, Adolfa Kosárka, Bedřicha Havránka.

Rakouské a německé umění zastoupí slavné malby Caspara Davida Friedricha, Johanna Christiana C. Dahla, Carla Spitzwega, Christiana Morgensterna, Carla Rottmanna, Friedricha Amerlinga, Ferdinanda Georga Waldmüllera a dalších.

V širším výběru bude zastoupena také sochařská tvorba Václava Prachnera, Václava Levého, bratří Josefa a Emanuela Maxů a dalších.

Malíř, který se učil u NazarénůZároveň byla v přízemních prostorách určených pro proměnné výstavy zahájena prezentace díla malíře Josefa Führicha nazvaná Z Chrastavy do Vídně. Ta bude v Salmovském paláci otevřena až do 25. ledna.

Josef Führich se narodil v Čechách, avšak od 30. let 19. století působil ve Vídni, kde završil svou kariéru jako profesor vídeňské Akademie. Výstava ukazuje proměny jeho tvorby, na kterou měl vliv radikální romantismus umělců nazarénského okruhu. Zaměření umělcovy malby bylo orientováno nejen vztahem k rodnému kraji, ale především ohlasem dobových úvah na téma nové zbožnosti.

Spustit audio