Krajinář s vášní pro zkoumání oblohy a mraků

12. listopad 2014

Muzeum Viktorie a Alberta zve na výstavu nazvanou John Constable: Tvorba mistrovského díla. Představuje významná plátna skvělého anglického krajináře, který žil v letech 1776 až 1837. Instalace potrvá do 11. ledna příštího roku.

Proč Constableova plátna vystavuje uměleckoprůmyslové muzeum a ne třeba londýnská Národní galerie nebo Tate Britain?Protože právě Muzeum Viktorie a Alberta vlastní jedinečnou sbírku jeho skic, které v plenéru maloval olejem a ve stejném měřítku jako pozdější finální obrazy. Zajímavé je to, že tyto skici jsou daleko živější, působí moderněji než později trochu uhlazené obrazy. Třeba u Katedrály v Salisbury domaloval duhu, která vypadá dost nepřirozeně. Troufnu si říci, že Constablovy skici, začal je pravidelně vytvářet od roku 1818, jsou vlastně předobrazem impresionismu.

Znali francouzští malíři Constableovy obrazy?Ano, znali jeho dílo a velmi jej uznávali. Například Constable vystavil svá tři plátna, mezi nimiž byl také Vůz na seno, v roce 1824 na pařížském Salónu, kde vzbudily senzaci. Ovšem poté jeho tvorba upadlo trochu v zapomnění a Constableův význam byl tak zcela doceněn až koncem osmdesátých letech 19. století, kdy právě Muzeum Viktorie a Alberta vystavilo jeho skici. Muzeu je v roce 1888 věnovala malířova dcera Isabel.

Těch olejových skic bylo 92, kromě nich věnovala Isabel také téměř tři stovky kreseb a akvarelů a tři skicáře. A ještě doplním, že galerie Tate Britain připravila velkou výstavu jeho obrazů před osmi lety a byly na ni zapůjčeny také skici z V and A. A v roce 2009 připravila dokonce londýnská Národní portrétní galerie výstavu Constableových portrétů. On totiž nebyl jen vynikajícím krajinářem, ale vytvořil i přibližně sto velmi dobrých portrétů.

03249620.jpeg

A co z jeho tvorby nabízí současná výstava?Je tu jeden jeho raný autoportrét, vytvořil jej někdy na přelomu 18. a 19. století, jinak se ale výstava věnuje výhradně jeho krajinomalbě. Kromě těch třech obrazů, které jsem již jmenoval, jen dodám, že u Vozu na seno můžeme obdivovat jak finální obraz, tak přípravnou olejovou skicu - obě práce jsou zavěšeny vedle sebe, tu najdeme například méně známé dílo Pláž v Brightonu, nebo naopak velmi proslulou olejomalbu Skákající kůň či nádhernou Studii mraků, vždyť zkoumání oblohy patřilo přímo k jeho vášním.

03249619.jpeg

Velmi zajímavá je i nevelká olejomalba, v níž ztvárnil mraky na Hampsteadem. Skicu k tomuto obrazu nalezli právě při přípravě současné výstavy, pro niž byla zrestaurována. A nerad bych zapomněl na jeden pozdní akvarel, na němž v roce 1835 zachytil Stohenge. Ale nejsou tu jen Constableovy práce, ale i kresby a grafiky některých jeho předchůdců, jejichž díla obdivoval a inspiroval se jimi. Na počátku své tvůrčí dráhy totiž často kopíroval krajiny například Ruisdaela, Gainsborougha i Rembrandta. Ovšem největším Constablovým učitelem byla sama příroda, základ jeho tvorby tvořily studie, skici malované věrně podle skutečnosti. Snažil se zachytit přirozenou, nevyumělkovanou krajinu se zvláštním zřetelem na barvu.

V Muzeu Viktorie a Alberta se konají další dvě zajímavé výstavy. Jedna představuje ruské avantgardní divadlo, ta je zdarma přístupná až do 25. ledna příštího roku, další výstava pak do 4. ledna seznamuje se snímky německo-amerického módního fotografa Horsta P. Horsta.

03249621.jpeg
autor: jbe
Spustit audio