Liverpool žije výtvarným uměním

24. září 2014

V přístavním městě Liverpool se koná již osmý ročník tamního výtvarného bienále, které v roce 1998 založil James Moores. První výtvarný festival se uskutečnil o rok později, další Liverpoolské bienále se konalo v roce 2002 a poté již každý sudý rok.

V současné době by to měl být největší výtvarný festival v Británii. Během deseti týdnů jej navštíví na 600 tisíc lidí. Dosud se jej zúčastnilo 900 výtvarníků z celého světa. V minulosti např. Yoko Ono, Ai Wewei a třeba i naše výtvarnice Eva Koťátková. Bienále podporují galerie Tate Liverpool, Bluecoat, Open Eye a FACT (the Foundation for Art and Creative Technology).

Výstavy, performance, přednášky

Liverpoolské bienále se zaměřuje na současné výtvarné umění. Jeho součástí jsou výstavy, performance či různé přednášky a další doprovodné akce. Letošní ročník má ústřední motiv, či spíše heslo Jehla naráží na kupku sena. Různé výstavy a performance se soustřeďují na naše zvyky, na naše domovy a také na objekty, na představy či vzájemné vztahy.

Bienále se odehrává na mnoha místech v centru Liverpoolu. Těch hlavních, „bienálních“, je pět – najdeme je v The Old Blind School, v kulturním centru FACT, v the Bluecoat, v Tate Liverpool a v Saint Andrews Gardens. Další výstavy se pak konají například ve Walker Art Gallery, která je jen asi pět minut pěšky od hlavního liverpoolského nádraží Lime Street. V této galerii se například koná výstava John Moores Painting Prize. V galerii, stejně jako na všech ostatních „bienálních“ místech lze také zdarma získat průvodce po všech výstavách a akcích bienále včetně mapy.

03213708.jpeg

Tate Liverpool nabízí jednak výstavu prací ze svých vlastních sbírek, a jednak velmi zajímavou instalaci francouzského architekta Clauda Parenta.

Harmonie v modré a zlaté

03213707.jpeg

Galerie Bluecoat, kterou najdeme v budově bývalé školy pro chudé děti z počátku 18. století, pořádá poněkud překvapivě výstavu amerického malíře Jamese McNeilla Whistlera (1834–1903). Kurátoři prohlašují, že Whistler byl jedním z prvních moderních malířů, ovlivnil abstraktní výtvarníky a že jeho dílo má i po více než sto let po malířově smrti co říci i návštěvníkům letošního Liverpoolského bienále. Navíc se tímto způsobem připomíná 180. výročí jeho narození. Vystaveny jsou jeho kresby a grafiky a zejména jeho práce Harmonie v modré a zlaté: Páví pokoj. Dílo, jímž v letech 1876 až 1877 vyzdobil jídelnu v londýnském domě svého mecenáše, liverpoolského rejdaře F. R. Leylanda.

„Oslňující“ loď

Bienále se však odehrává i v suchém doku Canning Graving, kde stojí lodivodská loď Edmund Gardner, kterou venezuelský výtvarník Carlos Cruz-Diez použil jako obří „plátno“ a natřel ji „oslnivou“ kamufláží.

S technikou oslňující či oslepující kamufláže přišel během první světové války britský malíř Norman Wilkinson. Prohlásil, že „je nemožné natřít loď tak, aby nebyla z ponorky vidět. Odpovědí na tento problém je proto pravý opak. Natřít ji tak, aby lomené pruhy kontrastních barev zmátly oči natolik, že pro důstojníka na ponorce by bylo nemožné na první pohled určit směr plavby lodě a rychle na ni zaútočit.“ A tak v letech 1917 až 1918 vznikla mohutná flotila válečných i obchodních lodí. Nyní tento způsob kamufláže inspiroval venezuelského výtvarníka. Jeho dílo je tak nejen součástí bienále, ale i připomínek vzniku první světové války. A právě v suchém doku Canning Graving natřeli v letech 1917 až 1918 oslnivou kamufláží stovky plavidel.

Liverpoolské bienále končí 26. října. Ovšem „oslnivá“ loď by měla v suchém doku zůstat až do 31. prosince. Výstava John Moores Painting Prize ve Walker Art Gallery končí až 30. listopadu a výstava sestavená ze sbírek galerie Tate bude přístupná až do jara příštího roku.

autoři: jbe , Karel Kratochvíl
Spustit audio