Maloval herce, admirály, princezny i prostitutky. Za 50 let stihl 2000 portrétů

13. květen 2015

V Británii patří k nejuznávanějším malířům, u nás je známý o poznání méně. V londýnské galerii Wallace Collection můžete až do 7. června zdarma navštívit výstavu jeho portrétů nazvanou Joshua Reynolds: Experimenty v malbě.

Joshua Reynolds, rodák z hrabství Devon, žil v letech 1723 až 1792. V 17 letech jej poslali do Londýna, kde začal studovat malířství, učil se u jiného devonského rodáka, Thomase Hudsona. V letech 1750 až 1752 navštívil Itálii, zemi malířství zaslíbené. Jeho cílem bylo sladit monumentální styl s portrétní malbou. Proslul právě zejména svými portréty, za padesát let svého tvůrčího života jich namaloval na dva tisíce.

Joshua Reynolds se dočkal uznání již za svého života…Ano, určitě. Vždyť byl například v roce 1768 zvolen prvním předsedou tehdy vzniklé Královské akademie. Pro její výuku také napsal Přednášky o umění. V roce 1784 byl pak také jmenován dvorním malířem.

Koho na svých portrétech zachytil, jaké celebrity maloval?Maloval herečky, herce a admirály, princezny i prostitutky. Jeho londýnský ateliér s příjemnou zahradou byl křižovatkou politiků, divadelníků, módních návrhářů a literátů. Měl rád veselou společnost, rád hrál hazard, rozhodně se nevyhýbal alkoholu. Portrétoval například Doktora Johnsona, autora Slovníku anglického jazyka, od jehož vydání letos uplynulo 260 let. Právě Johnson, který byl jeho přítelem, trefně charakterizoval dráhu celebrity: „Vyroste, zazáří, vypaří se a padne.“ To však neplatí pro Reynoldse. Jeho obrazy září dodnes.

03383420.jpeg

Jaké portréty jsou na současné výstavě?Doktor Johnson tam není, jsou tam především portréty dam včetně ve své době proslulé módní kurtizány Kitty Fisher, která však odolala Casanovovi s odůvodněním, že nemluví francouzsky. Vystaven je i jeden z Reynoldsových mnohých autoportrétů.

V čem ale spočívaly jeho experimenty v malbě?Jeho experimenty nebyly, alespoň ne na první pohled, nijak výrazné. Spočívaly především ve zkoušení míchání barev, v experimentování s materiály. Což je patrné v obrazu, spíše studii, který visí hned v úvodu výstavy. Je nazván Ateliérové experimenty s barvou a vznikla někdy v letech 1770 až 1780. Jsou to takové barevné pigmenty na hnědém pozadí. Při pohledu na toto plátno mne napadalo, říkám to teď s velkou nadsázkou, jak zbytečné jsou diskuse o tom, zda první abstraktní obraz vytvořil někdy před sto lety Vasilij Kandinskij, František Kupka nebo Kazimír Malevič. Vždyť první abstraktní obraz vytvořil již o více než sto dvacet let dříve Joshua Reynolds. Ovšem jen nevědomky a jako takové zkoušky toho, co si může dovolit s barvou, jak ji správně namíchat.

03383419.jpeg

Obecně vzato žádným velkým experimentátorům nepatřil, tím byl jeho následník v Královské akademii William Turner, předchůdce impresionistů. Ale i jeho studie perspektivy, tentokrát s menší nadsázkou, můžeme označit jako první geometrickou abstrakci. Ale vrátím se k Reynoldsovi, k současné výstavě jeho obrazů. Je totiž výsledkem několikaletého projektu, v jehož rámci byla plátna velkého anglického malíře vyčištěna a restaurována. Od roku 1897, kdy je Lady Wallace věnovala včetně mnoha jiných vynikajících obrazů evropského klasického malířství britskému národu, se jich netkla ruka restaurátora. Nyní je tedy můžeme obdivovat v původní kráse, v původní barevnosti.

autor: jbe
Spustit audio