Mobily ze začátku minulého století. Performující sochař Alexander Calder v Tate Modern

Alexander Calder: Trojitý gong, 1948 - Foto:  Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2015

Alexander Calder: Trojitý gong, 1948Foto:  Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2015

Londýnská galerie Tate Modern pořádá výstavu s názvem Alexander Calder: Performující sochař. Dílo amerického umělce, jehož kinetické skulptury vytvořené v první třetině minulého století byly a jsou jistou performancí, můžete vidět do 3. dubna.

Ona zmíněná kinetická performance ale na výstavě není Calderovy mobily v prostoru jen visí a nehýbají se. Jen občas se jich dotkne závan vzduchu. Ovšem alespoň na několika videoprojekcích můžeme vidět jeho mobilní skulptury v akci. A nedivím se, protože jsou staré několik desítek let, takže by výstavní provoz zřejmě těžko přežily. Jak jsem se, myslím, pozorně díval na ta různá lanka a pružinky, tak skutečně jsou původní, Calderovy, a nevydržely by soustavný provoz. Buďme rádi, že se takto zachovaly.  

 

S Jaroslavem Beránkem se tradičně vydáme do Londýna. Dnes do galerie Tate Modern na výstavu Alexander Calder: Performující sochař.

Vložit na svůj web

Alexander Calder: Bílý panel, 1936 - Foto:  Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2015

Alexander Calder: Bílý panel, 1936Foto:  Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2015

A co vás tedy na výstavě nejvíce zaujalo?
 

 
Kupodivu nikoli Calderovy mobilní skulptury, které, myslím, dobře znám z různých a mnohých reprodukcí. Ostatně jeho vynález byl často zneužíván v mnohých kopiích i u nás, a to v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Takže nejvíce mne opravdu zaujaly jeho portréty, chcete-li busty, které vytvořil z jednoho drátu. Pocházejí ze třicátých let minulého století a zachytil v nich tváře svých kamarádů jako například Fernanda Légera, Joana Miró nebo zpěvačky Josephine Baker. Jsou to skutečně vynikající portréty, takové možná svým způsobem vlastně karikatury vytvořená jediným drátem! Tak to byl asi můj největší zážitek z této výstavy. 

A jak je tato výstava uspořádána?
 

 
V podstatě chronologicky. V jedenácti výstavních sálech je představeno na sto Calderových skulptur i přípravných skic. A právě v posledním sále je vystaven Calderův obří mobil, kinetická skulptura nazvaná Černá vdova, kterou vytvořil v roce 1948 a je poprvé představena mimo území Brazílie, kde právě tehdy vznikla. 

Alexander Calder ve svém ateliéru, 1941 - Foto:  Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2015

Autor:  Jaroslav Beránek  (jbe)
Pořad: Mozaika  |  Stanice: ČRo Vltava
Čas vysílání: pondělí-pátek 6:30 - 9:00 / 16:00 - 17:00  |  Délka pořadu: 150 minut  
 

Nové články v rubrice

    První  |  Předchozí
Stránka 1  z celkem  6
Další  |  Poslední

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace