Mobily ze začátku minulého století. Performující sochař Alexander Calder v Tate Modern

10. únor 2016

Londýnská galerie Tate Modern pořádá výstavu s názvem Alexander Calder: Performující sochař. Dílo amerického umělce, jehož kinetické skulptury vytvořené v první třetině minulého století byly a jsou jistou performancí, můžete vidět do 3. dubna.

Ona zmíněná kinetická performance ale na výstavě není Calderovy mobily v prostoru jen visí a nehýbají se. Jen občas se jich dotkne závan vzduchu. Ovšem alespoň na několika videoprojekcích můžeme vidět jeho mobilní skulptury v akci. A nedivím se, protože jsou staré několik desítek let, takže by výstavní provoz zřejmě těžko přežily. Jak jsem se, myslím, pozorně díval na ta různá lanka a pružinky, tak skutečně jsou původní, Calderovy, a nevydržely by soustavný provoz. Buďme rádi, že se takto zachovaly.

A co vás tedy na výstavě nejvíce zaujalo?Kupodivu nikoli Calderovy mobilní skulptury, které, myslím, dobře znám z různých a mnohých reprodukcí. Ostatně jeho vynález byl často zneužíván v mnohých kopiích i u nás, a to v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Takže nejvíce mne opravdu zaujaly jeho portréty, chcete-li busty, které vytvořil z jednoho drátu. Pocházejí ze třicátých let minulého století a zachytil v nich tváře svých kamarádů jako například Fernanda Légera, Joana Miró nebo zpěvačky Josephine Baker. Jsou to skutečně vynikající portréty, takové možná svým způsobem vlastně karikatury vytvořená jediným drátem! Tak to byl asi můj největší zážitek z této výstavy.

03566731.jpeg

A jak je tato výstava uspořádána?V podstatě chronologicky. V jedenácti výstavních sálech je představeno na sto Calderových skulptur i přípravných skic. A právě v posledním sále je vystaven Calderův obří mobil, kinetická skulptura nazvaná Černá vdova, kterou vytvořil v roce 1948 a je poprvé představena mimo území Brazílie, kde právě tehdy vznikla.

03566732.jpeg
autor: jbe
Spustit audio