Nepohodlnou Rodinu komunisti odstranili, sochařova dcera ji postavila znovu
Sochy mívají různé osudy. Bývají slavnostně vztyčovány a leckdy násilně svrhávány a ničeny. Takový osud potkal na počátku normalizace i monumentální sousoší Rodina připravená k odjezdu Karla Nepraše. Teď se dočkalo rekonstrukce.
Sousoší s litinovými figurami, pohybující se na kolečkách po kolejích, vytvořil jeden z nejvýraznějších českých sochařů druhé poloviny 20. století v roce 1969 v rámci Sympozia prostorových forem v Ostravě, ale už na počátku 70. let z příkazu normalizační moci zmizelo neznámo kam.
Náročné rekonstrukce sousoší se v letech 2011 až 2015 chopila se svým manželem umělcova dcera, sochařka Karolina Neprašová. Výsledek jejich práce je spolu s fotografiemi původního díla zachyceného v ostravských kulisách fotografem Janem Ságlem, k vidění v Centru současného umění Dox do 17. října.
Kdy a kam Rodina připravená k odjezdu zmizela?
Chvíli byla umístěna v ostravském parku, ale v 70. letech byla odvezena do vesnice Véska, kde byla nějakou dobu složená, vyhozená u lesa a potom zmizela – asi byla sešrotovaná, ale nikdo to neví přesně.
Přál si Karel Nepraš sousoší znovu vyrobit za svého života?
Mluvil o tom často, mrzelo ho, že o něj přišel. Snažil se najít sponzora, někoho, kdo by mu pomohl sousoší obnovit. Doufal, že by mohlo být vystaveno před Veletržním palácem, k čemuž nedošlo.
Nakonec jste se do rekonstrukce pustila sama. Jaké jste měla podklady, co se zachovalo?
Zachovaly se tátovy původní plány, které byly už před čtyřmi lety tady v Doxu vystavené. Je hezké, že se Rodina vrací na to samé místo. Zachovaly se přípravné podklady a fotografie, v plánech se zachovaly rysy na kolečka atd.
Z čeho je sousoší zkonstruované? Měly se sochy i pohybovat?
Tvoří je kolejnice, kolečka od skutečných důlních vozíků, řetězy, převody, soustružená kola a litinové hlavy, figury, odlitky. Sousoší spadá do období, kdy táta dělal výstavu Račte točit a podobné mechanické, převodové výtvory. Sochy skutečně mohou být pojízdné, ale jsou zajištěny, aby nebyly – váží pět tun. Ozubená kolečka se skutečně měla popojížděním roztáčet, ale nebyla z bezpečnostních důvodů zprovozněna.
Kde jste vzala na rekonstrukci finance?
Z vlastních zdrojů, jsou to naše rodinné peníze. Je to jen v naší režii. Snažili jsme se hledat sponzora, spolupracovat třeba s nějakou velkou železárnou. Nakonec z toho sešlo.
Přemýšlela jste o místě, kde by mohlo být Rodina připravená k odjezdu instalována?
Ideálně v Ostravě, kde vznikla. Ale zatím jsme s nikým nejednali. Bylo by to skvělé, ale to se uvidí. Hlavně, že je!