Odhalené tváře mistrů výtvarného umění

27. březen 2015

Velmi známé a hodně ceněné jsou jejich obrazy, ovšem jejich tváře zůstávají často zahaleny tajemstvím. Jak vypadal Albrecht Dürer, Rembrandt anebo třeba Rubens? Odpověď na tuto otázku dává nynější výstava ve varšavském Královském zámku, která potrvá do 10. května. Vstup na unikátní sbírku portrétů velkých mistrů je zdarma.

Celkem je v galerii zámku vystaveno 73 grafik známých malířů z různých koutů Evropy. Z Itálie, Německa, Francie i Nizozemska. A to z období od rané renesance přes baroko až po pozdní klasicismus. Rytiny jejich tváří přitom byly často vytvořeny rukou vynikajících rytců a grafiků. Mají tedy velmi vysokou úroveň. V mnoha případech je zajímavý i původ vystavených portrétů, uvedla na svých stránkách galerie Královského zámku.

Současná expozice je ovšem atraktivní i tím, že jde o vůbec první veřejnou prezentaci sbírky Adama Broże. Tento historik umění, fotograf a novinář svázal svůj život s Římem. V italské metropoli žije od roku 1965. Mimo jiné tam pracoval jako osobní tajemník polského hraběte Emeryka Hutten-Czapského, významného polského sběratele, numismatika a učence, anebo jako správce hospice polských rytířů maltézského řádu. Rovněž je autorem polského průvodce Římem, tím však výčet jeho aktivit nekončí. Každopádně Brożovi s jeho originální kolekcí z počátku pomohl i sám hrabě Hutten-Czapski.

03347439.jpeg

Vedle portrétu mistra je zachycena i tvář donátora Nyní je ve Varšavě možné seznámit se s touto sbírkou portrétů významných malířů v dějinách Evropy: Rubense, Rembrandta, Caravaggia, proslulého Michelangela a dalších. O zobrazení tváří mistrů stáli sami mecenáši, anebo oni zapracovali své autoportréty do svých děl. A tím inspirovali své pozdější portrétisty. Podoby Michelangela jsou tak zaznamenány od jeho mládí až do stáří.

03347440.jpeg

Ovšem vedle samotných tváří je podle deníku Rzeczpospolita zajímavé sledovat i to, jak se během jednotlivých období samotní tvůrci zobrazovali. Tak třeba v baroku se rádi nechávali zachytit s různými oceněními, zatímco v klasicismu se zase stylizovali do rozličných období a kostýmů. Expozice tedy slibuje mnohem víc, než jen pohled na portréty velkých mistrů, byť jejich tváře samy o sobě stojí za poznání.

autor: Dagmar Langová
Spustit audio