Petra Skoupilová má v hledáčku ženy, objektiv obrací i proti sobě

12. srpen 2014

Ženy a jiné. Takový je název retrospektivního výběru z tvorby fotografky Petry Skoupilové, který je do 29. září k vidění v pražské Nikon Photo Gallery.

Hlavním tématem autorčiny tvorby jsou už od sedmdesátých let ženy fotografované v civilním, neateliérovém prostředí, jejich osobnost, přirozenost a krása. Vedle stěžejního cyklu „Matky a dcery“ můžeme na výstavě vidět poprvé i aranžované autoportréty z autorčina raného kladenského cyklu, soubor portrétních fotografií herců a osobností české kultury a také kolekci fotografických zátiší.

Petra Skoupilová (1944) vystudovala reprodukční fotografii, její cesta k vlastní fotografické tvorbě byla, jak sama říká, klikatá: „Vyučila jsem se sice fotografkou, ale deset let jsem dělala kdeco. Teprve když jsem nastoupila v roce 1968 do Supraphonu, dostala jsem se tam díky kontaktům k fotografování.“ Počátkem sedmdesátých let se tak Petra Skoupilová dostala do klubu fotografů Asahi-Pentax, začala fotografovat tehdejší alternativní módní přehlídky na pražské Bertramce a posléze i portréty hudebníků a herců. „Snažila jsem se jim udělat příjemnou atmosféru, všechny jsem je fotografovala ve sklípku nebo na předzahrádce u paneláku, třeba jako Dagmar Veškrnovou – věci dnes nemyslitelné.“

Vůbec poprvé je na výstavě v Nikon Photo Gallery k vidění cyklus aranžovaných autoportrétů: „To je období Kladna, kdy se mi narodil syn. Když dítě spalo, zkoušela jsem si různé oblečení na dvorku. Popravdě řečeno jsem se celá léta ostýchala, teprve kurátor Pavel Vančát mě vyzval, ať to vystavím,“ přiznává Petra Skoupilová.

Petra Skoupilová: Asahi girl a žena v domáctnosti (1976)

Rodinné fotografie i erotika

Její stěžejní cyklus „Matky a dcery“ zobrazuje neuchopitelnou náladu ženských vztahů v rámci rodiny. Tento fotografický seriál přitom podle Skoupilové vznikl náhodou: „Občas jsem směla navštívit sestru ve Francii. Jednou jsem u ní zastihla na návštěvě přítelkyni s dcerou. Chtěla jsem je vyfotit a všimla jsem si zvláštního napětí mezi nimi: dcera byla ochotná se matky dotknout jen loktem.“ V portrétování matek a dcer fotografku ji podpořila historička fotografie Anna Fárová, podle níž se u nás tomuto žánru nikdo nevěnoval, a tak Petra Skoupilová pokračovala a tvoří cyklus dodnes: „Začala jsem fotit přátele, kamarádky, v posledních letech vznikají i trojgenerační fotografie.“

Některé fotografie zobrazují nahé ženy, Petra Skoupilová se ale označení akty brání: „Já tomu říkám ženské portréty. Chtě nechtě ta erotika je už ve výrazu očí. Myslím, že kdyby se jim hlavy uřízly, zbydou velmi kultivované osobnosti. Že jsou polonahé, to je samozřejmost. Necítila jsem to nijak zvlášť eroticky.“

autoři: Karel Oujezdský , Karel Kratochvíl
Spustit audio