Posvátné, institucionální, industriální, sexuální, rituální, biologické, nemocné…

28. květen 2015

V Galerii Rudolfinum vystavuje své proměnlivé instalace a objekty výrazný představitel mladé generace mezinárodní umělecké scény, čtyřicetiletý britský umělec Roger Hiorns. Prezentaci jeho díla můžete vidět až do 9. srpna.

Galerie Rudolfinum se v posledních letech stále více věnuje současné britské umělecké scéně ve snaze soustavně postihnout kontext mezi jednotlivými britskými autory i mezi britskou a domácí scénou a umělci z dalších evropských zemí. Samostatná výstava Rogera Hiornse je logickým pokračováním této výstavní dramaturgie.

Roger Hiornse byl v roce 2009 nominován na prestižní Turnerovu cenu za svou silně emocionální instalaci nazvanou Obsazení spočívající v tom, že stěny svého londýnského bytu nechal pokrýt krystaly modré skalice, což mu vysloužilo označení „alchymista“. Roger Hiorns studoval umění na Goldsmiths, University of London a jeho dílo se objevilo na řadě významných skupinových výstav v Evropě i ve Spojených státech, například před dvěma lety na Bienále v Benátkách, v Tate Modern v Londýně, v Muzeu moderního umění v New Yorku i jinde.

03395714.jpeg

V Praze můžete vidět umělcovy instalace, transformační projekty, plastiky a objekty z recyklovaných materiálů. Nechybí ani práce se zvukem a symbolické propojení industriálních objektů s nahými chlapeckými těly. Jak říká Hiorns sám: „jsem umělec, který dělá umění, a ne umění o umění“.

03395715.jpeg

Roger Hiorns ve svých dílech neváhá zaměstnat natolik protikladné prvky, jako je sakrální a industriální, motiv věčného mládí i totálního zničení. „Posvátné, institucionální, industriální, sexuální, rituální, biologické, náboženské, nemocné, technické, cerebrální, obecní, hygienické. Třebaže se snad tyto pojmy zdají nekompatibilní, jsou nicméně neocenitelné pro popis kombinací témat, která působí v tvorbě Rogera Hiornse. Umělec nám předkládá bezútěšnou, nepokojnou krajinu, která ačkoliv zdánlivě odsunutá z moderního světa, přesto pracuje ve svých objektech, materiálech a systémech a skrze ně.

03395716.jpeg

Je to svět technicky modifikované hmoty – pěnové bubliny z čisticího prostředku vytvářené kompresory; chladné plachty latexové pryže; čistý alkohol hořící v surové bavlně; mechanické součásti rozdrcené na prach; mozkové tkáně zvířat rozmazané na sklolaminátu; sperma rozetřené po povrchu žárovek…“ Tento a další popisy a rozbory jednotlivých Hiornsových děl nabízí britský kritik umění a redaktor časopisu ArtReview J. J. Charlesworth v textu katalogu, který k výstavě vychází.

Spustit audio