Reklamní fotografie jako časová konzerva slušovického zázraku

14. leden 2015

Do nedávné historie zve výstava s názvem Zemědělské práce: Sluneční město pořádaná v Komunikačním prostoru Školská 28 v Praze. Jde o projekt fotografa, kurátora a historika umění Tomáše Pospěcha, který pracoval se snímky z archivu JZD Slušovice pořízenými v 80. letech 20. století. Výstavu si můžete prohlédnout do 30. ledna. Komentovaná prohlídka bude ve středu 21. ledna od 18 hodin.

Agrokombinát Slušovice představoval v sedmdesátých a osmdesátých letech výjimku v jinak nepříliš úspěšném hospodaření doby normalizace. Měl se stát „výkladní skříní“ československého socialistického zemědělství, kde bylo možné leccos, co jinde možné nebylo. Nalezený archiv fotografií JZD Slušovice umožnil Tomáši Pospěchovi zprostředkovat svědectví o jedinečném hospodářském fenoménu, ale především o tehdejší propagační fotografii.

„Slovo Slušovice má pro některé generace podobný nádech, jako bompary, favoritka, remoska, stavebnice Merkur, motocykl Pionýr, botasky nebo Wartburg, upozorňuje autor projektu, Tomáš Pospěch. „Narodil jsem se v sedmdesátých letech nedaleko Slušovic. V sobotu se tam jezdilo na nákupy, na dostihy nebo na oběd do restaurace, která byla přímo v letadle. Nikdy mne do Slušovic nevzali, ale muselo to být něco jedinečného. Dospělí o nich hovořili s takovým nadšením, že se mi propojovaly se zázračnou planetou ze sovětských dětských knížek o Neználkovi.“

03291598.jpeg

Tomáš Pospěch vnímá fotografii v barthesovském smyslu, jako „časovou konzervu“, která nekopíruje zachycenou realitu, ale vyzařuje ji jako „útržky minulosti absurdně trčící v přítomnosti, pokud pro ně nenajdeme patřičný kontext“.

„ Nejdříve jsem zkoušel využít zkušenost a metodologii historika umění a rekonstruovat diafony,“ popisuje autor postup práce, „pro které byly tyto diapozitivy původně určeny. Scénáře k nim se ale dochovaly velmi torzovitě. Začal jsem tedy s fotografiemi pracovat volně a poskytovat jim nové kontexty. Obrazy samy vyvolávají nepochybně silnou nostalgii, proto se snažím vedle toho odkrývat různé strategie dobové propagace. Pouhým poskytnutím nového kontextu se nepřebije to, co fotografie zobrazují, ale nabízí se dvojí čtení: můžeme sledovat různé systémy zobrazování a strategie propagace, které byly při jejich vytváření užívány. Fotografie nesou bohaté odkazy na tehdejší dobu i strategie tehdejší reklamy: střední formát negativu, efektní filtry, modelky ze sousedství, zvláštní způsoby inscenace.“

03292559.jpeg

Fotografie vytvořil v letech 1978–1989 zlínský reklamní fotograf Jan Regal. Doplňují je další práce, které byly vytvořeny v dnešních Slušovicích, a to v bezprostřední návaznosti na tento archiv.

Spustit audio