Úplné znejistění Barbary Probst je příležitost ukázat rozhodující okamžik

11. červen 2014

„Fotoaparát je jako očitý svědek a fotografie je jako svědecká výpověď. Svědecké výpovědi o téže události se mohou navzájem překvapivě lišit...,“ říká o svém pohledu na fotografii německá fotografka Barbara Probst. Její velká výstava nazvaná Úplné znejistění je ještě do 6. července otevřena v Galerii Rudolfinum v Praze.

Barbara Probst studovala nejdříve sochařství v Mnichově. Poté se rok věnovala studiu fotografie u známého fotografa Bernda Bechera, který stál se svou manželkou Hillou u zrodu legendární „düsseldorfské školy“, fenoménu, který změnil chápání fotografie nejen v Německu, ale postupně na celém světě.

Avšak zatímco autoři „düsseldorfské školy“ vycházejí z předpokladu, že fotografie zachycuje reálný svět kolem nás, Barbara Probst naopak vytváří svými prostorovými instalacemi s použitím fotografií smyšlený mentální prostor. Posledních čtrnáct let se zabývá multiplikací záběrů jedné scény v jednom okamžiku za pomoci několika paralelně snímajících fotoaparátů.

Zastavený film a pohyblivé obrazyZastavení v čase par excellence, multiplikace prostřednictvím série záběrů, nejasná hranice, kde začíná a kde končí aranžmá, odkazy k estetice a lineární naraci hraného filmu, to vše jsou prvky, které prací Barbary Probst výrazně prostupují.

03142038.jpeg

K výstavě je připraven bohatý doprovodný program, v jehož rámci proběhne ve čtvrtek 12. června od 18 do 20 hodin projekce filmů, videí a fotografií pod názvem Model fotografie, model filmu, komentovaná teoretikem pohyblivého obrazu Martinem Mazancem. O týden později, ve čtvrtek 19. červn,a se můžete od 20 hodin 30 minut podívat v Kině Aero na proslulý film Michelangela Antonioniho Zvětšenina a na čtvrtek 26. června je připravena poslední komentovaná prohlídka výstavy Barbary Probst s kurátorem Davidem Koreckým.

Spustit audio