Sochař, který splynul se svým ateliérem. 17 let po jeho smrti postavili kopii.

18. únor 2015

Novou stálou expozicí Národní galerie se po 20. únoru stane ve Veletržním paláci rekonstrukce vídeňského ateliéru Zbyňka Sekala, jednoho z nejvýznamnějších českých sochařů druhé poloviny 20. století.

Zbyněk Sekal se narodil v roce 1923 a ve věku 74 let zemřel ve Vídni, kam v roce 1970 emigroval. Měl tam i svůj velice specifický ateliér, který by si dnes bez úsilí historičky umění Marie Klimešové už nikdo neprohlédl. Ateliér byl podle ní pro Sekalu nejdůležitějším, centrálním místem jeho tvorby: „Nalézal tam úkryt, jistotu, myšlenky, všechno se točilo kolem tohoto prostoru, se kterým se hodně identifikoval. Takřka slepý a smrtelně nemocný Zbyněk Sekal uspořádal svůj ateliér jako prostor, do kterého by se sám rád zabudoval, se kterým by chtěl splynout v jedno velké umělecké dílo.“ Na stojanu v nejdůležitějším bodě ateliéru po sobě nechal svou poslední plastiku hlavy, smrti.

Když Zbyněk Sekal v roce 1998 zemřel, chtěla Vídeň poskytnout tento městský ateliér dalšímu zájemci k užívání. Kurátorka Marie Klimešová se ale domluvila s manželkou Christine Sekalovou na přenesení dílny do české Národní galerie. Ke stěhování došlo v roce 2001 s příslibem, že se rekonstrukce uskuteční do 10 let. Stalo se tak až letos.

03318223.jpeg

Na pár centimetrů stejné rozměry jako ve Vídni

Do malé míry bylo nutné respektovat danosti Veletržního paláce, který má funkcionalistickou strukturu pilířů procházejících celou stavbu, ale až na pár desítek centimetrů je pražský prostor přesnou kopií vídeňského ateliéru. A co je v něm vlastně k vidění? „Sekal o sobě v jedné básni napsal, že je sběrač. Sbíral odhozený, použitý materiál jakéhokoli druhu. Tíhnul ke hřebíkům a starému dřevu. Materiál pro něj měl fenomenologický význam, okamžitě ho třídil,“ vysvětluje Klimešová, která dala pro Veletržní palác dohromady dílnu obsahující takřka kompletní soubor umělcových sáder z let 1955–1997, řadu schránek, pečlivě uspořádaný materiál a vybavení ateliéru, ve kterém Zbyněk Sekal tvořil mezi lety 1980 až 1997.

Ateliér Sekal je jednou z nových výstav, které zahájí letošní výstavní sezónu Národní galerie v Praze. Na čtvrtek 19. února připravila ve Veletržním paláci slavnostní Grand Opening. Od pátku se tam mohou návštěvníci vypravit na výstavu Oskar Kokoschka a Praha či na výstavu prací na papíře sochaře Stanislava Kolíbala. Otevře také první výstavu nového dlouhodobého programu nazvaného Prostor pro pohyblivý obraz a také výstavní prezentaci české expozice z loňského 14. bienále architektury v Benátkách.

autoři: Karel Oujezdský , Karel Kratochvíl
Spustit audio