Stopy dokončených gest, které zašpinily igelitové podložky

19. únor 2015

Malířka Kateřina Štenclová patří ke generaci, která vstupovala do českého výtvarného umění na konci osmdesátých let. Jejími hlavními výrazovými prostředky jsou čistá barva, vztahy geometrických a organických ploch, malířské gesto a tvar malířské podložky. S jejími novými obrazy na plátně a na igelitu se můžete setkat v Galerii 35 Francouzského institutu ve Štěpánské ulici v Praze na výstavě trvající do 18. března.

Kateřina Štenclová (nar. 1959) vystudovala v letech 1982-1988 Akademii výtvarných umění v Praze. Vystavuje v Čechách i v zahraničí, účastnila se řady mezinárodních sympózií, její práce jsou zastoupeny ve veřejných i soukromých sbírkách.

Vlastní poznámky o stylu„Od dob studia na Akademii výtvarných umění se datuje můj zájem o barvu a abstrakci. Malba je pro mě obraz čisté kreativity a manifest vizuální zkušenosti s barvou. Ve své tvorbě usiluji o organické vnímání barev, ve kterém hodnotím teplo, chvění, vyzařování a nekonečné možnosti řeči barev (možné srovnání s hudbou). Barvu vnímám hmotně a snažím se uvolňovat její fyzickou sílu. Obraz je pro mne otvorem, který proniká barevnou hmotou.“

03319270.jpeg

Umělkyně o charakteru svého díla „Mým tématem zůstává světlo barvy - ne skoromonochromní ale vícebarevné. Zajímá mne relativnost uzavřenosti obrazu do jeho formátu. Dříve jsem se snažila o překročení tohoto uzavření v instalacích, dnes o to usiluji jinak. Vycházím ze stop dokončených gest, které přesáhly při malbě malovaný obraz a zašpinily tak igelitové podložky.

Z těchto ready-made, které si léta schovávám, jsem vytvořila igelitové obrazy, u kterých ovlivňuji pouze formát. Takto vzniklé obrazy se staly pro mne inspirativním zdrojem. Vytvářím k nim příbuzné malované podoby, někdy s vymezením čisté monochromní plochy, jindy zvětšuji detaily igelitových obrazů.“

03319272.jpeg
Spustit audio