Symbolika kolektivního nevědomí na fotografiích Ivana Pinkavy

22. duben 2015

Fotograf Ivan Pinkava od konce 80. let minulého století pravidelně vystavuje v Evropě i USA. Zásadní výstavou byla expozice Heroes, kterou připravilo v roce 2004 pražské Rudolfinum. V současnosti patří k významným českým fotografům a jeho díla jsou součástí mnoha uměleckých sbírek u nás i v zahraničí. Minulý týden začala jeho výstava ve francouzském Štrasburku.

Expozici společně pořádá Galerie Stimultania a České centrum Paříž. Zahájil ji sám autor a zúčastnil se otevřené debaty s veřejností jako esenci výstavy pořádané v USA. „Je navazováním na to, jak obvykle výstavy koncipuji,“ říká sám umělec, jehož dílo není tak úplně ve Francii neznámé. Během sobotní otevřené debaty si Ivan Pinkava pochvaloval zasvěcenost francouzského publika.

Sobotní otevřená debata se dotkla i otázky zastupování českých umělců a umělkyň v zahraničí, a to nejen na privátní ale i státní úrovni: „Je nešťastné, že za posledních 25 let se v České republice nevyvinul funkční galerijní systém,“ objasňuje Ivan Pinkava. „V Praze je málo galerií, které se snaží fungovat klasickým způsobem, to znamená jako komerční galerie,“ dodává k tomu a upozorňuje na osobitost jednotlivých center, které o umění referují v zahraničí. Mezi nimi podle Ivana Pinkavy je to pařížské skutečně výjimečné. V tuto chvíli se už nelze vymlouvat na velikost trhu ani státu, „problém je skutečně situace zcela tristní podpory ze strany státu.“

03366565.jpeg

Vlastní dílo Ivana Pinkavy přiléhavě charakterizovala například kunsthistorička a spisovatelka Milena Slavická slovy: „Pracuje s osobní fyziognomií modelu jako s materiálem, ze kterého vytváří obecnou postavu, jakýsi ´tělesný´ symbol, odkazující ke kolektivnímu nevědomí, vizualizuje neviditelnou realitu naší společné duše.“

Spustit audio