Úpadek společnosti, hmotný i morální, v obrazech Williama Hogartha

6. prosinec 2014

Národní galerie v Praze představuje v Konírně Paláce Kinských výstavu zakladatele moderní karikatury, grafika mapujícího tabuizovaná témata londýnské společnosti 18. století, Williama Hogartha. Výstava s podtitulem Nezřízenost bídy potrvá do 8. března.

Výstava je věnována grafickému dílu anglického malíře a grafika Williama Hogartha, který žil v letech 1697 až 1794. Hogarth svými grafickými listy ostře komentoval život tehdejší společnosti, její mravy a nešvary a dnes je pokládán za zakladatele moderní karikatury.

Hlavním tématem umělcových moralistních, ale i satirických grafik je město a společnost, rozmáhající se alkoholismus, nezřízený život, zločin i trest. „Ve své knize Analýza krásy se snažil pojmout krásu jako klíčový motiv tehdejšího umění, snažil se ji najít a odhalit ve smyslovém a smyslném světě. Prohlásil, že každá britská selka je krásnější než tehdy kanonická socha Venuše. Ve svém díle Hogarth krásu nehledá v harmonických vztazích a proporcích, ale doslova v páteřích a tělech kypícího londýnského života,“ vysvětluje spoluautor knihy o díle Wiliama Hogartha Ondřej Váša.

Hogarth se proslavil díky řadě grafik, které pojednávají o tabuizovaných jevech, jako byl alkoholismus nebo kriminalita. Kurátorka Eva Bendová oceňuje, že Hogarth dokáže o těchto fenoménech mluvit mnohoznačně: „Používá prostředky klasické pro výtvarné umění a tradici na základě realismu proměňuje tak, že v jeho grafikách lze vidět obojí.“

První kapitola výstavy je věnovaná analýze krásy v grafikách, kapitola „Tváře, škleby, grimasy“ je důrazem na karikaturu. Následující oddíl je věnovaný Londýnu, nejznámější je cyklus „Vzestup zpustlíka“. Poslední kapitola expozice reflektuje uměleckou recepci Hogartha po jeho smrti.

autoři: Karel Oujezdský , Karel Kratochvíl
Spustit audio