V Centre Pompidou „měří člověka“ Le Corbusierovým pohledem

6. květen 2015

Koncem dubna začala velká výstava v pařížském Centre Pompidou. Je nazvaná Míry člověka a představuje dílo světoznámého architekta švýcarského původu Le Corbusiera. Věnuje se jeho pohledu na lidské tělo od epochy kubismu až po prostorové vnímání v architektuře. Francouzská média nešetři kritikou, a to zejména kvůli údajné umělcově vazbě na fašismus a vichystický režim v době druhé světové války.

„Výstavou jsme chtěli obsáhnout celé Le Corbusierovo dílo zaměřující se na člověka,“ uvádí Olivier Cinqualbre, kurátor výstavy. „Od maleb, kreseb, architektonických návrhů, až po nábytek. V jeho případě prostě nešlo udělat velkou monografickou retrospektivu, ale bylo nutné najít téma, které ukáže na společné body rozdílných uměleckých forem a které zároveň ukazují jeho tvorbu od začátku až do konce.“

Téma člověka se prolíná celou kariérou Le CorbusieraLidské tělo najdeme ve všech doménách, kterým se tento původně švýcarský architekt věnoval. Výstava prezentuje jeho začátky i studium na umělecké vysoké škole. Olivier Cinqualbre dále připomíná: „My jsme se zaměřili na období pobytu v Německu, kde Le Corbusier pracoval u Petera Behrense, který ovlivnil jeho další směřování.

Tam se také setkal s jinými významnými architekty z Německa a Střední Evropy, mimo jiné s Josefem Hoffmannem nebo Adolfem Loosem. V roce 1917 se Le Corbusier vrátil do Francie, do společnosti, která kritizovala vše německé.“

03377761.jpeg

Vystavět moderní styl na míru A přitom je, podle Oliviera Cinqualbra, pro Le Corbusierovo vnímání člověka právě toto období zásadní, uzpůsobující jeho chápání toho, jak tělo vnímá objekty, barvy, prostory: „Objevujeme tady jeden z prvních domů realizovaných v moderním stylu, který postavil pro svého spolupracovníka, přítele, malíře Amédée Ozenfanta.

Ve 20. letech se Le Corbusier hodně věnoval práci v Paříži a okolí. Stavěl domy a vily pro bohatou klientelu, přičemž používal emblematické motivy, balkony, střešní terasy a zahrady, pilíře, volná průčelí i půdorysy nebo pásová okna.

Teorie architektury v praxi stavby„A pak je tady Le Modulor, kterým Le Corbusier vychází z teorie architektury a využití proporcí průměrného člověka, výšky 183 centimetrů. Tahle průměrná výška člověka sloužila ke studiu obytných prostor, využití nábytku, prostě věcí denní potřeby. Těchto studií využil při stavbě budov Unité d'habitation třeba v Berlíně nebo v Marseille, kde je více než 300 podobně složených bytů - modulů. To je jeho vize moderního bydlení - menší kuchyně a třeba velká terasa, balkon, zahrada. Jedná se o mimořádnou myšlenku - duplexových bytů. Kolektivní bydlení a sdílení například střešních prostor, kde často zbudoval školku.“

Kurátor výstavy, Olivier Cinqualbre, nahlíží Le Corbusiera spíš jako levicově smýšlejícího umělce a vidí jeho inklinaci k socialismu. I když důrazně ho považuje za spíš apolitického a pragmatického. Architekt podle něj v době války spíš prahnul po zakázkách. Le Corbusierovy „Míry člověka“ jsou v Paříži k vidění až do začátku srpna.

Spustit audio