„V řečišti času se mnohé odlomilo, ohladilo a setřelo.“ Co zbylo? Karel IV. v Hollaru

23. srpen 2016

Kolektivní výstava s názvem Karolus Quartus / Karel IV. představuje osobnost císaře a krále z pohledu členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar. V Galerii Hollar na Smetanově nábřeží v Praze si ji můžete prohlédnout do 11. září.

Jednou nejčerstvějších akcí pořádaných k letošnímu 700. výročí narození císaře Karla IV. je výstava grafických listů a kreseb členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar, které si v příštím roce připomene 100. výročí svého založení. „Císař a král Karel IV. oprávněně zaujímá rozsáhlou kapitolu v dějinách umění nejen jako objekt, ale především jako subjekt,“ uvádí obecnější souvislosti kurátor výstavy Jan Kavan. „Byl totiž nepochybným duchovním spolutvůrcem všech významných kulturních počinů své doby.“

03690633.jpeg

Na výstavě se setkávají práce vzniklé „během času“, některé z nich jsou vytvořené před dvaceti lety, protože jak objasňuje kurátor, kompozice nevznikala na základě zadání: „Je to výstava, kterou obeslali členové na výzvu, pokoušíme se tak konkurovat Národní galerii a případně správě Pražského hradu a jiným kulturním institucím.“ Výsledek je podle Jana Kavana zajímavý, obsahuje například portrét Karla IV. s názvem Nebeský Jeruzalém od Evy Haškové: „Právě ona téma reflektovala velmi a její portrét Karla IV. je úžasný.“

Když dvě dělají totéž…Další portrét Karla IV. vystavuje Hana Čápová: „Obě autorky vycházejí z notoricky známého portrétu, jímž je votivní obraz Jana Očka s Vašimi. Ovšem zajímavé je, že je tam Karel IV. zachycen z levé strany, zatímco ony ho mají obě z pravé. To je dáno technikou a výsledky jsou do jisté míry podobné. Obraz Hany Čápové ovšem popisuje jiným způsobem, více ilustrativnějším.“

03690634.jpeg

Kolektivní výstavy se také účastní jeden z nejvýznamnějších českých grafiků 20. století Ladislav Čepelák se dvěma soubory na téma Karlova mostu, vzniklými v roce 1995: „Jsou to taková velice expresivní podání všech možných atributů Karlova mostu, i když je to spíš zachycená doba baroka.“

03690635.jpeg

Výjimkou výstavy je známková tvorbaNejvýrazněji je známková tvorba zastoupena v díle Karla Zemana: „Ten zde má známku, která vyšla v lucembursko-české kooperaci u příležitosti sňatku Jana Lucemburského s Eliškou Přemyslovnou.“ Ukázku z vlastní tvorby přidal ke kolektivní expozici i sám Jan Kavan, který o inspirativnosti významné historické osobnosti v současnosti říká: „V řečišti času se mnohé odlomilo, ohladilo a setřelo. Vrstvy přezrálé polychromie naopak svraskaly jak sušené ovoce. Ty objekty zapomenutých významů, jakoby lidskou rukou nestvořené, nedořečené tvary, vybledlé barvy, to vše na nás dnes působí novou emocionální naléhavostí."

Čtěte také: Předměty a dokumenty dotýkané Karlem IV. vypráví příběh o panování a ukazují jeho světlé i stinné stránky

Spustit audio