Válečná zátiší, krajiny i skutečnost v představách Erika Raviliouse

5. srpen 2015

Dulwichská obrazárna v Londýně uvádí výstavu prací anglického malíře Erika Raviliouse, jednoho z britských oficiálních válečných malířů, kteří během druhé světové válce zahynuli. Jedinečnou a nezaměnitelnou tvorbu můžete vidět do 31. srpna.

Eric Ravilious se narodil v Londýně 22. července 1903, ale záhy se jeho rodina přestěhovala do Eastbournu, kde otec provozoval malý antikvariát. V přímořském městečku také Eric začal v roce 1919 studovat výtvarné umění, v čemž pokračoval od roku 1922 na londýnské Royal College of Art. O dva roky později se jeho učitelem stal Paul Nash, tehdy již velmi uznávaný výtvarník, který během první světové války působil jako oficiální válečný malíř.

03443844.jpeg

V polovině dvacátých let navštívil Itálii, kde studoval renesanční mistry. Po návratu do vlasti získal poloviční úvazek na Eastbourne School of Art, později také na Royal College of Art. V roce 1928 vytvořil spolu s Edwardem Bawdenem a Charlesem Mohoneym rozměrné nástěnné malby v londýnské Morley College. Nedlouho po vypuknutí druhého světového válečného konfliktu se Eric Ravilious stal v prosinci 1939 oficiálním válečným malířem. U Royal Marines mu propůjčili hodnost kapitána.

03443843.jpeg

Maloval například doky v Chathamu, balonové baráže u přístavního městečka Sheerness v Kentu a mnoho dalších obraných zařízení na pobřeží jihovýchodní Anglie. Koncem května 1940 při výsadkové operaci v Narviku se plavil na palubě torpédoborce HMS Highlander, který byl součástí doprovodu letadlové lodi HMS Glorious. Právě ji a další letadlovou loď HMS Ark Royal několikrát ztvárnil ve svých akvarelech. Na počátku roku 1942 přeložili malíře ke Královskému letectvu. Několik měsíců strávil na leteckých základnách v Hertfordshiru, 28. srpna přiletěl na Island.

03443842.jpeg

O čtyři dny později se z hlídkového letu nevrátil jeden stroj Lockeed Hudson. Ravilious se zúčastnil pátrací akce, ale i jeho letoun zmizel beze stopy. Těla malíře a dalších čtyř členů posádky se nikdy nenašla. Eric Ravilious tak byl jedním ze dvou oficiálních válečných malířů, kteří během druhé světové válce zahynuli. Celkem tehdy působilo na frontách i v zázemí na tři desítky britských válečných malířů.

Jaká byla jeho tvorba?Eric Ravilious nebyl jen vynikajícím malířem, ale také grafikem, ilustrátorem a designérem. Krom mnoha jiných navrhl i dekor na porcelánový servis, který měl být připraven pro korunovaci krále Edwarda VIII. v květnu 1937. V prosinci 1936 však Edward abdikoval a jeho korunovace se nikdy nekonala… Ve svých akvarelech dokázal spojit anglickou tradici s moderním tvaroslovím. Jeho krajiny leckdy působí surreálně, nejsou však surrealistické. Zajímavé je to, že Raviliousovy krajiny jsou většinou liduprázdné, nepůsobí však odlidštěně, spíše nezřídka až mysticky. Často také vytvářel obrazy, které bych nazval krajinářským zátiším.

03443840.jpeg

Věnoval se tedy výhradně krajinomalbě?Rozhodně ne. To, že v jeho krajinách většinou není ani živáčka neznamená, že by neovládal figurativní malbu. Naopak. V Dulwichské obrazárně je například vystavena velmi působivá kresba tužkou z roku 1927, jde o portrét dívky. A na výstavě jsou představeny i jeho litografie či přípravné studie k té nástěnné malbě v Morley College, které jsou plné lidských postav, například harlekýnů, a také je v nich řada portrétů.

03443839.jpeg

Jak jeho tvorbu představuje výstava v Dulwichské obrazárně?Současná výstava představuje více než 90 výtvarníkových akvarelů, které doprovází několik litografií, dřevorytů i dobových dokumentů. Je tu jak jeho tvorba z 30. let, tak samozřejmě válečné práce z počátku let čtyřicátých. Mnohé obrazy ukazují malířův dlouhodobý zájem a snahu o zachycení světla. Vedle sebe jsou tak například vystaveny obrazy, v nichž v roce 1933 ztvárnil ohňostroj a roku 1940 záblesky dělostřeleckých salv (HMS Ark Royal v akci). Velmi působivý je pak obraz Půlnoční slunce, vytvořený v roce 1940 za polárního dne. Ještě připomenu, že první velkou retrospektivní expozici jeho prací připravilo pod názvem „Skutečnost v představách“ v roce 2003, tedy u příležitosti 100. výročí malířova narození, londýnské Imperiální válečné muzeum. Přiblížilo tehdy nejen jeho akvarely, ale i dřevoryty, knižní ilustrace, keramiku, porcelán a nábytek.

Jaká byla jeho válečná tvorba?Na rozdíl od většiny svých kolegů, například od svého učitele Paula Nashe, Ravilious ve svých obrazech nezdůrazňoval hrůzy války. Zachycoval spíše všednodenní tvář války, ponorky v suchém doku, námořní konvoje či základny létajících člunů, vytvořil i několik „válečných“ zátiší. Mohu říci, že jeho válečná tvorba se nijak výrazně nelišila od té mírové. Lišilo se jen to, co zachycoval, tedy především letadla, námořní válečné lodě či ponorky.

autor: jbe
Spustit audio