Ve Vratislavi čekali na Němce a našli vlastní minulost
Wrocław (Vratislav) je překrásné město na jihu Polska s více než stovkou úchvatných kostelů a desítkami mostů. Na svoji historii může být sice pyšná, ovšem jsou v ní i temné momenty. A ty, stejně jako noční můry tamních obyvatel, nyní odráží výstava s názvem Němci nepřišli.
Expozice Němci nepřišli, na níž je vstup volný, potrvá ve vratislavském Muzeu současnosti až do 23. února. A jak napsal recenzent týdeníku Polityka, jde o zajímavou mozaiku tvůrčích vizí polsko-německé Vratislavi. Město, které stávalo na křižovatce dvou významných cest - královské a jantarové, totiž po druhé světové válce znovu připadlo Polsku. V té době Poláci z východu zabraného Sovětským svazem přicházeli na západ. A tam osidlovali kraj po Němcích a mimo jiných míst také slezské město Vratislav.
Mezi Poláky, kteří tehdy do Vratislavi přišli, panovaly po mnoho let strach a obavy, že jde jen o přechodný stav, že se Němci jednoho dne vrátí a svá území si vezmou zpět. A právě tento pocit nejistoty je hlavním motivem současné výstavy. Koná se na takřka symbolickém místě: muzeum je totiž v bývalém protileteckém krytu. Díla, která poválečné obavy Poláků odrážejí, přitom vytvořila řada místních umělců. Ovšem, jak poznamenal týdeník Polityka, je třeba si uvědomit, že většina z vystavovaných tvůrců tyto obavy poznala jen skrz vyprávění svých rodičů či prarodičů.
Desítky umělců se tak ve svých dílech zaměřily na otázky nejistot, vyrovnání, vysídlení, traumat, vymazání paměti anebo života v místě, do něhož otiskl stopy také někdo jiný. Pohled na Vratislav se otevírá ze zcela nové perspektivy. Například je zde k vidění dílo Jerzyho Kosałki nazvané Demontáž z cyklu Němci už přišli. Ironickou realizaci tvoří miniaturní němečtí vojáci, kteří vybavení vojenskou technikou demontují slavnou vratislavskou jehlu, stožár, který je architektonickým symbolem repolonizace kraje, socialistické vlády a který byl ve Vratislavi vztyčen v roce 1948.
Ovšem návštěvník expozice by se měl podle kurátora pokusit hledat vlastní interpretaci stop z minulosti, kolem nichž ve městě zpravidla bez povšimnutí prochází.