Ve Vratislavi čekali na Němce a našli vlastní minulost

23. leden 2015

Wrocław (Vratislav) je překrásné město na jihu Polska s více než stovkou úchvatných kostelů a desítkami mostů. Na svoji historii může být sice pyšná, ovšem jsou v ní i temné momenty. A ty, stejně jako noční můry tamních obyvatel, nyní odráží výstava s názvem Němci nepřišli.

Expozice Němci nepřišli, na níž je vstup volný, potrvá ve vratislavském Muzeu současnosti až do 23. února. A jak napsal recenzent týdeníku Polityka, jde o zajímavou mozaiku tvůrčích vizí polsko-německé Vratislavi. Město, které stávalo na křižovatce dvou významných cest - královské a jantarové, totiž po druhé světové válce znovu připadlo Polsku. V té době Poláci z východu zabraného Sovětským svazem přicházeli na západ. A tam osidlovali kraj po Němcích a mimo jiných míst také slezské město Vratislav.

Mezi Poláky, kteří tehdy do Vratislavi přišli, panovaly po mnoho let strach a obavy, že jde jen o přechodný stav, že se Němci jednoho dne vrátí a svá území si vezmou zpět. A právě tento pocit nejistoty je hlavním motivem současné výstavy. Koná se na takřka symbolickém místě: muzeum je totiž v bývalém protileteckém krytu. Díla, která poválečné obavy Poláků odrážejí, přitom vytvořila řada místních umělců. Ovšem, jak poznamenal týdeník Polityka, je třeba si uvědomit, že většina z vystavovaných tvůrců tyto obavy poznala jen skrz vyprávění svých rodičů či prarodičů.

01029547.jpeg

Desítky umělců se tak ve svých dílech zaměřily na otázky nejistot, vyrovnání, vysídlení, traumat, vymazání paměti anebo života v místě, do něhož otiskl stopy také někdo jiný. Pohled na Vratislav se otevírá ze zcela nové perspektivy. Například je zde k vidění dílo Jerzyho Kosałki nazvané Demontáž z cyklu Němci už přišli. Ironickou realizaci tvoří miniaturní němečtí vojáci, kteří vybavení vojenskou technikou demontují slavnou vratislavskou jehlu, stožár, který je architektonickým symbolem repolonizace kraje, socialistické vlády a který byl ve Vratislavi vztyčen v roce 1948.

Ovšem návštěvník expozice by se měl podle kurátora pokusit hledat vlastní interpretaci stop z minulosti, kolem nichž ve městě zpravidla bez povšimnutí prochází.

autor: Dagmar Langová
Spustit audio