Věčně nespokojený malíř Aleksandr Gierymski má ve Varšavě první velkou výstavu

4. duben 2014

Ve Varšavě se naskytla jedinečná příležitost seznámit se s tvorbou významného polského malíře Aleksandra Gierymského. Poprvé v historii varšavské Národní muzeum připravilo rozsáhlou expozici, která dokládá jeho jedinečnost i šíři jeho talentu.

Celkem je ve Varšavě až do 10. srpna k vidění více než 120 olejomaleb a skic, kolem 60 kreseb a na 150 dřevorytů Aleksandra Gierymského.

Obraz s dramatickým osudem

Mezi vystavenými díly je i jedna z Gierymského nejvýznamnějších maleb – Židovka s pomeranči. Tento obraz, jehož cena se odhaduje na miliony zlotých, byl za války ukraden a do Polska se ho podařilo vrátit až před třemi lety.

Stejně tak byl před dvanácti lety na malé aukci ve Francii náhodně identifikován další Gierymského ztracený obraz – Louvre v noci.

Většina vystavených prací pochází ze sbírek varšavského Národního muzea, zbytek byl zapůjčen z celkem 18 muzeí a galerií po celém Polsku.

Doma se cítil nedoceněný

Aleksandr Gierymski, který žil v letech 1850 až 1901, byl představitelem realismu a polského impresionismu. Živil se ovšem i jako kreslíř a spolupracoval s mnoha polskými, německými a rakouskými časopisy i novinami.

03095399.jpeg

V Polsku se cítil nepochopený a nedoceněný, a tak hodně cestoval. Výtvarná umění studoval v Mnichově a pobýval i ve Francii a Itálii. V zahraničí nicméně začal malovat méně osobní díla a více se také zaměřil na nokturna. Inspirací pro něj byl život obyčejných lidí.

Tento varšavský rodák zemřel v Římě, po několika letech strávených v ústavu pro choromyslné.

Umělec fascinovaný světlem

Gierymského obrazy jsou výjimečné svou kompozicí i hrou se světlem a stínem. Ostatně světlem byl po celou dobu své tvorby fascinován. Světlo bylo jeho vášní. Ateliér měl vybaven tak, aby dokázal simulovat různá světla a pohrávat si s jejich jasnými i tlumenými odrazy. Sloužily mu k tomu zlaté i stříbrné papíry, s jejichž pomocí světlo odrážel.

Jak navíc poznamenal recenzent listu Rzeczpospolita, na Gierymského obrazech není nikdy modrá obloha. Nebe maloval perlově šedé, fialové, tmavě modré anebo narůžovělé. Nikdy však blankytné. S barvami si pohrával a žádnou nepoužil, aniž by k ní nepřidal odstín. Barevnost jeho pláten je mimořádná.

Polská média připomínají, že jedni v Aleksandru Gierymském viděli výjimečného koloristu, jiní zase brilantního kreslíře. On sám však na svých obrazech nevydělal velké jmění, ani se mu nepodařilo získat profesuru na akademii výtvarných umění. Možná dokonalost jeho techniky pramenila právě z jeho pesimismu, melancholie a věčné nespokojenosti s vlastním výkonem.

autoři: Helena Petáková , Dagmar Langová
Spustit audio