Nový román švýcarského spisovatele Alaina Clauda Sulzera

2. listopad 2012

„Tak to by bylo“, tato kraťounká, nenápadná věta je osou nového románu švýcarského spisovatele Alaina Clauda Sulzera.

Záleží samozřejmě na tom, kdo a v jaké situaci ji vysloví. V případě našeho románu je to světoznámý klavírní virtuóz Marek Olsberg. Jednoho večera v Berlínské filharmonii, uprostřed Beethovenovy klavírní sonáty č. 29 B-dur opus 106, tzv. Sonáty pro fortepiano, vstane a odejde ze sálu. Někteří vepředu sedící posluchači se domnívají, že ho zaslechli pronést větu: Tak, to by bylo.

Se stejnou lehkostí, se kterou tuto větu vyslovil, opustil kruhové koncertní pódium uprostřed sálu. Cvaknutí kliky dveří bylo slyšet i v zadních řadách hlediště, přeplněného konsternovanými diváky. Po několika vteřinách vypukl chaos, nikdo nevěděl, co se děje, někteří se domnívali, že snad někde hoří. Když se koncertní vedení konečně vzpamatovalo a oznámilo, že představení je tímto ukončeno, mluvil hlas pouze k prázdnému sálu. Diváci jej již opustili a diskutovali ve skupinkách ve foyeru a před zlatou budovou filharmonie o této události, která nemá v koncertním světě obdoby.

Zaklapnutí víka klavíru se ovšem odehraje až v polovině románu. Před ním jsou čtenáři – v obdobné kompozici, jak je tomu i u katastrofických filmů – nejprve seznamováni s několika postavami, které se na koncert z různých důvodů chystají. Někteří jako posluchači, jiní jako Olsbergovi zaměstnanci nebo jako jeho bývalé a budoucí milostné protějšky. A tento naprosto nenadálý a nevysvětlitelný exces geniálního pianisty ohrozí v různých polohách existence románových postav.

Budoucí návštěvníci koncertu patří k novodobé berlínské buržoasii. Večerní róbu si obléká manželka primáře v šatně luxusního bytu, zatímco v hotelu se majitel agentury modelek rozhoduje na koncert nejít. Vlivná donátorka popohání ve své vile najatý personál k rychlejší činnosti – připravuje velkou dobročinnou pokoncertní party a klavír, na který má mistr zahrát pár kratších kousků, se leskne v salónu. Olsbergův manager se pohádá po cestě v taxíku se svým milencem a jde do filharmonie sám.

Z Berlína tentokrát neuvidíme nic – ani hlučné široké bulváry, ani graffiti na zdech – jakoby ani neexistoval. Pohybujeme se v interiérech s občasně stojícími kousky nábytku věhlasných designérů, v zahradách, navržených zahradními architekty, v decentních hotelových apartmánech a na pohodlných sedadlech luxusních limuzín.

Ti všichni, kteří do této reality patří, žijí v iluzích o šťastném životě, harmonickém manželství, spravedlivém světě. A ze všech nejvíce zřejmě Marek Olsberg, který si tím méně dovede vysvětlit svůj náhlý odchod ze sálu. Jeho zaklapnutí víka klavíru a předčasné ukončení koncertu rozbije leckteré iluze. Návštěvníci koncertu se vrací předčasně a nečekaně do svých luxusních domovů, kde nejsou očekáváni, a jejich vztahy implodují.

Skvělý román, který nás od první stránky vtahuje do děje. Ze Sulzerova vypravěčského víru jsme katapultováni po dvoustech stránkách do mlhavé podzimní reality a rádi bychom četli dál, kdyby bylo co.

Alain Claude Sulzer: Aus den Fugen. Galiani Verlag, Berlin 2012. 230 stran.

autor: Eva Novak
Spustit audio