Fotografie Cartier-Bressona v londýnském Somerset House

16. leden 2013

Nadace The Positive View Foundation, vzniklá v roce 2011, připravila pro výstavní prostory v jižním křídle londýnského Somerset House expozici nazvanou Cartier-Bresson: Otázka barvy.

V pěti výstavních sálech je představeno deset černobílých snímků francouzského fotografa Henriho Cartier-Bressona (1908–2004). Spoluzakladatel proslulé fotografické agentury Magnum pracoval celý svůj život s černobílým materiálem. Nikdy nefotografoval s bleskem. Kompozice tvořil již v hledáčku svého fotoaparátu, nikdy nepracoval s výřezem, neměl rád práci ve fotokomoře. To je možná i jeden z důvodů jeho averze k barevné fotografii. Sám jednou řekl: „Barevná fotografie? To je něco nestravitelného, to je negace veškerého fotografování.“

Jako protiklad k jeho snímkům vybral kurátor výstavy William A. Ewing více než sedmdesáti barevných fotografií od patnácti mezinárodně uznávaných současných fotografů. Výstava tak umožňuje srovnání klasické černobílé fotografie v podání jednoho ze svých nejlepších mistrů s fotografií barevnou, která se začala rozvíjet právě na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století. Z tohoto období pochází právě většina vystavených prací Henri Cartier-Bressona.

02808621.jpeg

Autoři barevných fotografií jsou: Karl Baden, Carolyn Drake, Melanie Einzig, Andy Freeberg, Saul Leiter, Helen Levitt, Jeff Mermelstein, Joel Meyerowitz či Alex Webb (všichni Spojené státy), Fred Herzog a Robert Walker (Kanada), Trent Parke (Austrálie), Harry Gruyaert (Belgie), Ernst Haas (Rakousko) a také Boris Savelev (Ukrajina). Je to tedy reprezentativní přehlídka snímků ze Severní Ameriky a Evropy, která umožňuje srovnání černobílé a barevné fotografie.

Černobílá fotografie měla, má a bude mít i v době fotoaparátů v mobilních telefonech své svébytné místo v uměleckém světě, stejně jako fotografie barevná. Důležitý je Rozhodující okamžik, tedy termín, který proslavil právě Henri Cartier-Bresson, když tak v roce 1952 nazval svou fotografickou knihu. I když on sám skromně říkal, že si jej vypůjčil z pamětí kardinála de Retz, v nichž našel tuto větu: „Všechno na tomto světě má svůj rozhodující okamžik.“. Podle Cartier-Bressona je ten okamžik otázkou soustředění. Je třeba se soustředit, myslet, dívat se, a to je všechno. Rozdíl mezi dobrým a průměrným snímkem je otázka milimetrů.

02808624.jpeg

Výstava Cartier-Bresson: Otázka barvy, kterou Sean O'Hagan, kritik nedělníku The Observer, zařadil mezi deset nejlepších britských fotografických výstav roku 2012, je v prostorách jižního křídla (Terrace Rooms & Courtyard Rooms) Somerset House zdarma přístupná do 27. ledna 2013.

Somerset HouseTerrace Rooms & Courtyard RoomsStrandLondonWC2R 1LA

Výstavní prostory jsou zdarma přístupné denně od 10 do 18 hodin.

Nejbližší stanice metra:Temple (Circle a District Line)Covent Garden (Piccadilly Line)Embankment (Circle a District Line)

Informace:www.somersethouse.org.uk

autor: jbe
Spustit audio