Filmová podoba románu Víkend Bernharda Schlinka

18. duben 2013

Víkend, filmová adaptace stejnojmenného románu Bernharda Schlinka, přichází do německých kin. Zfilmování se ujala režisérka Nina Grosse, která napsala i scénář. Znají ji především němečtí televizní diváci – po oceněném snímku Skleněné nebe totiž točila především televizní produkce, jako například Místo činu. Zopakuje se úspěch jako v případě zfilmovaného Schlinkova Předčítače?

Nina Grosse psala k filmu sama i scénář a zasáhla v jejím přepisu poměrně hluboko do Schlinkovy předlohy. Dalo by se říci, že Schlinkův text v mnoha ohledech zredukovala a zeštíhlela. Tato procedura má na film dvojí dopad: pomáhá i škodí. Bernhard Schlink napsal bezesporu dobrý román, ale v porovnání se scénářem Niny Grosse je plný dlouhých politických tezí a úvah o postojích a pozicích tehdejší generace. Úvah, působících na čtenáře místy i lehce povýšeně a poučovatelně. Nina Grosse tento teoreticko-politický aspekt předlohy téměř beze zbytku odstranila a propustila část románových figur. Zredukovala jejich počet na zásadní a nezbytný – její filmové zpracování by se výtečně vyjímalo i na jevišti komorních scén. Tolik k pozitivním zásahům do předlohy. Negativním důsledkem těchto změn je, že zbylí hrdinové jsou téměř zcela apolitičtí.

Děj snímku se odehrává v sympaticky zanedbaném domě na venkově. Protagonistu filmu, bývalého teroristu a příslušníka teroristické skupiny RAF Jense, propustí po osmnácti letech z vězení. Jeho sestra Tine pro něj zorganizovala setkání se starými přáteli. Na Jense čeká Inga a jejich společný osmnáctiletý syn. Přijela i s jejím nynějším mužem, který podniká v delikatesách. Přítomen je i Jensův starý přítel Henner, dříve také politicky aktivní. Henner ovšem na rozdíl od Jense včas svou aktivní politickou fázi přerušil a napsal o těchto divokých dobách knihu.

Při Schlinkově knižním víkendovém setkání jde především o to, jak generace šedesátých let, z které se teroristické hnutí rekrutovalo, posuzuje toto téma dnes. Tyto dialogy u Niny Grosse téměř neexistují. Místo toho se její filmové zpracování soustřeďuje na zrazené a zklamané, zanedbané a nepochopené. Jensův syn mu vyčte totální selhání – jako otec i jako extrémně jednající člen společnosti. Jens vyčítá všem zradu v podobě přizpůsobení se a přijetí pohodlného měšťáckého života. Nikde nebyl fašismus tak totalitní jako v Německu a nikde jinde než v Německu nevznikla v následující generaci tak radikální politická pozice levého terorismu. Ale tyto otázky protagonisti filmu nerozebírají. Jediný, kdo je vysloví, je Jensův syn, který všechny obviní z přihlížení a apatie stejně tak jako již oni obvinili své rodiče.

Das Wochenende. D 2013. Režie: Nina Grosse. Kamera Benedict Neuenfels. Hrají: Sebastian Koch, Katja Riemann, Tobias Moretti, Sylvester Groth, Robert Gwisdek. 93 minut.

autor: Eva Novak
Spustit audio