Nejznámější autor podcastů vydává knihu

28. květen 2013

Studuje gymnázium a kromě toho je nejznámějším a nejúspěšnějším autorem podcastů. Ve třinácti odstartoval svůj první s názvem Můj iphone a já. Letos mu bude osmnáct a pořádá přednášky pro odborníky z různých branží. A napsal i svou první knihu.

Philipp Riederle je v odborné řeči označován jako digitální domorodec, tzn. že patří ke generaci, která se v internetové éře už narodila a tudíž je pro ni vše, co si dříve narození musí osvojovat, samozřejmostí. Ti, kteří se musí s touto nejednoduchou matérií teprve dodatečně seznamovat, jsou digitálními imigranty.

Je fascinující pozorovat jak samozřejmý je pro teenagery dnešní digitální svět. A je uspokojivé, že někteří z nich – jako například Philipp – s námi své znalosti sdílí. Po gigantickém úspěchu jeho přednášek, kde mu zbožně naslouchaly starší generace profesionálů z marketingu, reklamní i IT-branže, se Philipp rozhodl o své generaci napsat knihu. Titul: Kdo jsme a co chceme. Digitální domorodec o své generaci.

Ve dvanácti si přál iPhone a babička mu ho přivezla z Ameriky. Ve třinácti začal produkovat sérii podcastů k tomuto tématu. V nich kupříkladu vysvětloval, jak lze dovezené mobily používat v Německu nebo představoval Apps, které stojí za to si koupit nebo je gratis stáhnout. Přebudoval sklep na nahrávací studio – měl přes million diváků ročně. V patnácti dostal první pozvánku na marketingovou konferenci – vysvětloval expertům, jak lze nejlépe, nejrychleji a nejúspěšněji produkovat podcasty. A pak následovala další pozvání od koncernů jako Audi, McDonalds, Bertelsmann a jiných.

Letos skládá maturitu, má vlastní firmu a tvrdí, že digitální svět není naším paralelním univerzem, nýbrž světem, který si vytváříme sami. „Náš svět je chytrý telefon,“ říká. Jeho kniha je tedy určena pro generace digitálních imigrantů – jeho rodiče a jejich rodiče. Philipp v ní líčí s hladkou samozřejmostí, jak se jeho generace přirozeně pohybuje v internetu, jak se naučila filtrovat informace a klást esenciální otázky typu: Co je pro mne relevantní? Čím se chci zabývat? Co má pro mne opravdu cenu??

Pro Philippa jsou digitální média a jejich sociální sítě podstatné, protože umožňují intenzivní přátelství, více rozhovorů a výměnu zkušeností. Tím se dnešní generace liší od té dřívější, tzv. „generace večerních televizních zpráv“. Všichni čekali na to, že jim informace budou naservírovány. Philippova generace si je obstarává sama a z různých pramenů.

Zajímavé jsou také pasáže Philippovy knihy o automobilovém průmyslu. Podle něj se dnešní mladá generace opět více orientuje na veřejné dopravní prostředky. Auto pro ni přestává být symbolem společenského postavení. Ve vlacích, letadlech, tramvajích a autobusech má člověk více času na digitální diskuze, nákupy a čtení…

autor: Eva Novak
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.