Polští "skřítci" a cenzura v umění

27. leden 2012

Má umění hranice? A kde tyto hranice končí? Takovéto otázky vyvstaly nedávno v Polsku.

Kontroverzní skupina anonymních tvůrců The Krasnals, která se velmi provokativním způsobem staví proti současné situaci v umění, totiž obvinila z cenzury profesory Akademie umění ve Štětíně.Podle polského deníku Gazeta Wyborcza vše začalo minulý rok v listopadu, když akademie pozvala grafika Piotra Bernatowicza. Měl promluvit na téma - současné umění proti komunismu. A byl to právě on, kdo navrhnul, aby jeho přednášku doprovodila díla kontroverzních Krasnals. Na tento popud kurátorka výstavy Małgorzata Kopczyńska zahájila se skupinou jednání. A přestože jsou Krasnals známí i svými obscénními a v katolickém Polsku velmi provokativními obrazy - například Sv. Mikuláše s nadměrným přirozením, zdaleka ne všechna jejich díla jsou tohoto ražení. Na výstavu byly vybrány převážně malby tanků spojené s revolučním rokem 1968. Díla odkazovala na rozdíly mezi pařížským květnem, polským březnem a pražským jarem.

Výstava měla být otevřena začátkem ledna. Nejdříve se změnil termín a pak - pouhé tři dny před zahájením - byla zrušena. Krasnals následně poslali rektorovi akademie, médiím i ministerstvu kultury otevřený dopis. „Poprvé v dějinách umělci cenzurují umělce. Prosím vás, žijeme ve 21. století. V Polsku, které by mělo být zemí moderní a demokratickou," píše se v něm. Akademie reagovala tím, že každý kurátor se může svobodně rozhodnout, jakou výstavu bude organizovat. Trvá na tom, že ke zrušení expozice kurátorku nikdo nenutil. Sama kurátorka pak pro list Gazeta Wyborcza uvedla, že Krasnals vše odvolali sami poté, co měly být jejich obrazy vystaveny v jiných prostorách.

Více jasno do sporu vnesl až kurátor Akademické galerie profesor Kamil Kusowski. Pro štětínský list uvedl, že díla Krasnals, která v minulosti viděl, urážejí lidi a jsou antisemitská. Narážel tak zřejmě i na loňskou práci Krasnals v Toruni, kde tito anonymní umělci vylepili plakáty se jmény řady svých kolegů s označením - parazit. „Podle mě, tvorba Krasnals není umění," zdůraznil kurátor s tím, že v galerii není místo pro netoleranci.

Pravdou je, že Krasnals si neberou s nikým a s ničím servítky A tím mohou mnoha lidem v oblasti umění vadit. Skupina, která vznikla v roce 2008, vždy citlivě reaguje nejen na díla propagující komunismus, ale útočí i proti fenoménu takzvané korporátnosti v umění. Jejím terčem je současný trh s uměním, které se podle ní přizpůsobilo konzumní společnosti. Anonymní umělci mají za to, že kultura je jen v rukou úředníků a kurátorů. Mezi jejich pracemi je i například olejomalba konzerv se jmény polských umělců, které si v továrně na výrobním páse mezi sebou předává kurátor s kritikem.

Na veřejnosti se Krasnals zpravidla objevují v oranžových kombinézách a se zakrytými tvářemi. Ke svému převleku si letos při happeningu v Poznani nasadili na obličeje i psí košíky - zřejmě v reakci na událost ve Štětíně. Nejde jim však jen o situaci v polské kultuře. Jejich narážkám se nevyhnul ani obraz Luciana Freuda Benefits Supervisor Sleeping. Ten se před čtyřmi lety vydražil za 33,6 milionu dolarů, a stal se tak nejdráže prodaným dílem žijícího malíře. K věrné kopii aktu velmi korpulentní dámy na pohovce přimalovali červeného skřítka - pro vysvětlení v polštině Krasnal znamená právě skřítek. A k olejomalbě přidali poznámku: Hmm… co všechno můžeme udělat za 33,6 milionu dolarů.

Jedním ze svých děl přitom v minulosti napálili i proslulou aukční síň Christie's. Ta zprvu jejich obraz odhadla na cenu 70 tisíc liber. Olejomalbou opic s podpisem Velký skřítek, chtěli dokázat schematické smýšlení o umění v dnešní společnosti. A schematicky nejspíš uvažovali i akademici ve Štětíně. Vždyť komu by v hlavní hale akademie mohly vadit obrazy tanků či demonstrujících?

autor: Dagmar Langová
Spustit audio